LIVESÄNDA FÖRELÄSNINGAR TISDAG


DELTA PÅ PLATS ELLER PÅ DISTANS
Anmäl dig alltid om du avser delta på plats på universitetet eller i någon annan lokal. 

Du väljer själv om du vill delta på plats på Umeå universitet, eller om du vill delta på distans.

Föreläsningarna som erbjuds på plats och via distans är markerade med följande symboler:

= Föreläsningen ges på plats och livesänds. Vill du följa livesändningen digitalt krävs ingen anmälan. Önskar du delta i Aula Nordica ska du anmäla dig. Länk till livesändningen kommer ligga på den här hemsidan.

= Föreläsningen ges på plats och via zoom (anmälan är obligatorisk för båda alternativen). Länk till zoom får du via mejl.

TISDAG 28 oktober

09.30
Aula Nordica

Föreläsningen ges på plats och livesänds. Vill du följa livesändningen digitalt krävs ingen anmälan. Önskar du delta i Aula Nordica ska du anmäla dig. Länk till livesändningen kommer ligga på den här hemsidan.

INLEDNING
Moderator: Ingrid Svensson
 
Kognitionsvetenskap för undervisning och lärande - Bert Jonsson
Presentationen utgår från kognitionsvetenskapens centrala mekanismer, uppmärksamhet, arbets- och långtidsminne, kognitiv belastning, kognitiva scheman, beslutsfattande och hjärnplasticitet, och visar hur dessa mekanismer påverkar inlärning.  Presentationen avslutas med en översikt över de kognitionsvetenskapligt inriktade fortbildningskurser som erbjuds verksamma lärare vid universiteten i Umeå, Lund, Uppsala och Göteborg.
 
Konsten att minnas – Visuella minnestekniker som stöd för inlärning i skolan - Petra Sandberg
Minnestekniker, såsom exempelvis En Ball (Häftig) Groda Dansar Aldrig Ensam, eller BIFF (Bisats Inte Före Finit Verb) används ofta i skolan och underlättar inlärning genom att göra abstrakt kunskap mer konkret. De är dock knutna en enskild kontext. Visuella minnestekniker utnyttjar det faktum att människor har lätt att se saker för sitt inre öga. Genom att omvandla sådant som man vill komma ihåg till bilder och tänka sig dem på en välbekant plats, så kan man öka mängden material som man kommer ihåg väldigt mycket. Detta görs till exempel av de som tävlar i minne, men har studerats i väldigt liten utsträckning i skolan. I den här föreläsningen kommer Petra att prata om hur man kan använda minnestekniker i en skolkontext. Projektet är ett samarbete mellan forskare, lärare och tävlande i minne.

Geografidagen

7. Geografi
Nat.D.350

Föreläsningen ges på plats och via zoom (anmälan är obligatorisk för båda alternativen). Länk till zoom får du via mejl.

OBS! 12:30-16:00
Geografi - 4 olika inslag

Geografi I) GIS och exkursioner inom geografiundervisningen – Håkan Appelblad

GIS och exkursioner inom geografiundervisningen - GIS och exkursioner utgör centrala och karaktäristiska verktyg i geografi. I båda fallen handlar det om att i ett givet geografiskt sammanhang; observera, identifiera och analysera rumsliga företeelser. Ett antal interaktiva och lättillgängliga förslag på analyser med hjälp av GIS tas upp till behandling. Vidare presenteras några grundläggande förutsättningar och praktiker för exkursioner och fältstudier.  

Geografi II) Hållbar utveckling inom geografiämnet, möjliga angreppssätt - Hampus Hallingfors

Hållbar utveckling inom geografiämnet, möjliga angreppssätt - Hållbar utveckling har på ett naturligt sätt fått utrymme i geografiämnet. Men det kan ändå finnas oklarheter kring lämpliga sätt att undervisa om hållbar utveckling i geografi. Hur kommer det sig att geografiämnet fått ett delansvar i att undervisa om hållbar utveckling? Hur kan geografi bidra med kunskaper som dels gör det intressant att lära om, dels underlättar elevers förståelse för; det komplexa begreppet hållbar utveckling? Föreläsningen bjuder in till ett erfarenhetsutbyte kring undervisningen om hållbarhet.

Geografi III) Vattendrag i norra Sverige – Ylva Sjöberg

Om pågående förändringar i norra Skandinaviens hydroklimat - Det är i de nordligaste områdena på jorden som klimatet just nu förändras snabbast, med temperaturökningar som är upp till fyra gånger större än det globala genomsnittet. De snabba klimatförändringarna får konsekvenser för vattnets kretslopp i dessa områden, såsom ökad nederbörd, minskad snösäsong, avsmältning av glaciärer och ökad avdunstning på sommaren. I den här presentationen kommer jag gå igenom vad vi vet om hur dessa förändringar slår mot norra Skandinavien.

Geografi IV) Panelsamtal om geografi i skolan - Moderator
Panelsamtal om geografi i skolan – Ett avslutande samtal med dem som föreläst under kunskapsveckans geografidag samt inbjudna geografilärare, om geografiämnets roll och praktik i ljuset av de nya ämnesplanerna. 

Parallella spår 12.30 - 14.00

9. Skolledare
ULED Triple Helix

Föreläsningen ges på plats och via zoom (anmälan är obligatorisk för båda alternativen). Länk till zoom får du via mejl.

Rektorers kontroversiella frågor - Björn Ahlström 
I det här seminariet presenteras resultat från forskningsprojektet ControVersial Issues in Leadership (CVIL). Passet inleds med en presentation forskningsresultat vilka sedan följs av diskussioner och samtal kring dessa kopplat till egna erfarenheter. Utgångspunkten för detta seminarium är en kartläggning av de kontroversiella frågor som svenska rektorer upplever att de möter och behöver hantera inom ramen för professionen.  

Ingår i ”Skolledarspåret” som riktar sig till skolledare på olika nivåer i skolans styrkedja såsom rektorer, biträdande rektorer, lärarledare (t ex förstelärare). Vi riktar oss även till ledarpositioner på förvaltningsnivå eller jämförbar nivå för enskilda huvudmän.

10. SO/Statsvetenskap
Nat.D.200

Föreläsningen ges på plats och via zoom (anmälan är obligatorisk för båda alternativen). Länk till zoom får du via mejl.

Östekonomiska byrån - svensk ekonomisk underrättelseverksamhet under det kalla kriget  - Hans Jörgensen
I samband med IB-affären 1973 avslöjades en hemlig ekonomisk underrättelseorganisation med kopplingar till den svenska försvarsstaben benämnd Östekonomiska byrån (ÖEB). Byrån som bildadats i ett avtal mellan staten och näringslivet 1959, och som formellt upplöstes 1989, hade sina rötter i andra världskrigets slutskede när näringslivet finansierade utredningar om de krigförande ländernas ekonomiska potential. Under det kalla kriget gick verksamheten alltmer mot information om de framväxande planekonomiernas ekonomiska utveckling och integration. Begränsade delar av statsapparaten och näringslivet fick tillgång till byråns utredningar, vilka leddes av framträdande ekonomer/ekonomisk-historiker, statsvetare, geografer och historiker. Föredraget baseras på uppgifter i tidigare hemligstämplade arkiv och ger en bild av hur Sverige genom ÖEB bland annat kunde nå förstahandsinformation om öststaterna under det kalla kriget. Därtill belyses några centrala aktörer/personer inom försvarsstaben, ÖEB, näringslivet, regeringen och utrikesförvaltningen.    
 
Den Europeiska unionen – demokratins starkaste bastion? - Magnus Blomgren 
I en värld där grundläggande demokratiska värderingar ifrågasätts och viktiga politiska institutioner hotas, framstår den Europeiska unionen som demokratins fanbärare. Vilka utmaningar möter EU i denna allt osäkrare värld? Denna föreläsning kommer att behandla frågor kring vilka inre spänningar, såväl som yttre hot, EU har att tampas med. 

11. Kognitionsvetenskap
Nat.D.300

Föreläsningen ges på plats och via zoom (anmälan är obligatorisk för båda alternativen). Länk till zoom får du via mejl.

Sinnesresan – Hur vi integrerade sensorisk forskning och pedagogik på Umeås science center Curiosum - Linus Andersson 
På Umeås science center Curiosum kan elever ta del av entusiasmerande workshops med vetenskapligt tema. En av dem heter ”Sinnesresan” och vänder sig till barn i förskoleåldern. Sinnesresan utvecklades av pedagoger och föredragshållaren Linus, som är sensorisk forskare. Han berättar om processen att anpassa vetenskap för en yngre publik.
 
Råda Villrådiga – Hur blir man bättre på beslutsfattande? - Gustav Wadenholdt
Forskning har visat att det finns ett flertal tankefel som leder till sämre beslutsfattande, i bemärkelsen att besluten avviker från vad normativa regler föreskriver. En förklaring är att vi använder oss av strategier som förenklar beslutsfattandet. Exempelvis genom att utgå från ett beslut i en liknande situation. Trots att beslutsfattande är en viktig del av vår vardag och dåliga beslut kan få stora konsekvenser för både individ och samhälle, så har vi sällan möjlighet att öva på att utveckla bättre strategier. Återkoppling sker, om alls, ofta långt efter att beslutet fattats och utfallet kan till stor del bero på faktorer bortom vår kontroll. Med projektet Råda Villrådiga vill vi undersöka om träning med återkoppling kan hjälpa unga vuxna att bli bättre beslutsfattare och undvika tankefel. Träningen ges i form av ett spel, som vi kallar Allvissmal, med en interaktiv berättelse. I spelet förekommer beslutsfattandeproblem tagna från forskningslitteraturen, men även problem som vi försökt anpassa till mer vardagliga situationer.

12. Fjärrundervisning
Nat.D.346

Föreläsningen ges på plats och via zoom (anmälan är obligatorisk för båda alternativen). Länk till zoom får du via mejl.

OBS! 45 min. 12.30-13.15
Fjärrundervisningens roll i framtidens skola -  Fanny Pettersson och Linda Rudolfsson
Under perioden 2021–2024 ökade användningen av fjärrundervisning i svensk grundskola med drygt 350 %. Men vad vet egentligen vi om den fjärrundervisning som bedrivs och hur påverkar den elever, lärare och rektorer? Presentationen ger en inblick i de forsknings- och utvecklingsprojekt som bedrivits av forskargruppen Education in a Digital Word (EID), Region 10, Umeå och Örnsköldsviks kommun. Vilka utmaningar och vilka möjligheter följer med den nya flexibla undervisningsformen och vilken roll har den i framtidens skola?

15. Ungas mående
Aula Nordica

Föreläsningen ges på plats och livesänds. Vill du följa livesändningen digitalt krävs ingen anmälan. Önskar du delta i Aula Nordica ska du anmäla dig. Länk till livesändningen kommer ligga på den här hemsidan.

Ungas hälsa, relationer och sexliv – vad behöver skolan veta för att möta unga? - Klara Abrahamsson och Maria Stefansson
Information kommer inom kort.
 
Motiverande samtal som metod för att utveckla lärares relationella kompetens - Martina JordanFredrik Hedman och Johannes Dock
Läraryrket har många utmanande uppgifter som ställer krav på relationskompetens. Motiverande samtal kan vara ett sätt för lärare att bemöta och motivera den mångfald av elever de möter i skolan. Under det första passet berättar Martina Jordan om sin forskning om lärares tillämpning och implementering av motiverande samtal i grundskolan. Under det andra passet genomförs en workshop där du och dina kolleger under enkla former får testa på metoden.

Parallella spår 14.30 - 16.00

16. Lycka
Aula Nordica

Föreläsningen ges på plats och livesänds. Vill du följa livesändningen digitalt krävs ingen anmälan. Önskar du delta i Aula Nordica ska du anmäla dig. Länk till livesändningen kommer ligga på den här hemsidan.

”Vad är lycka och varför är det viktigt?”
- Filip Fors Connolly och Per Algander
Alla vill vi väl vara lyckliga, men vad är lycka? Och hur viktigt är det att vara lycklig? Inom modern lyckoforskning betonas den subjektiva upplevelsen när det gäller hur lycka definieras, men hur lycklig någon är beror även på samhälleliga faktorer. Filip Fors Connolly (docent i sociologi) ger en översikt över den samtida lyckoforskningen från ett sociologiskt och psykologiskt perspektiv, och hur individuella och samhälleliga faktorer kan påverka hur lycklig någon är samt vilka möjligheter vi har att mäta lycka. Per Algander (lektor i filosofi) diskuterar lycka utifrån ett etiskt perspektiv och olika möjligheter samt problem med att använda lycka som en etisk måttstock.

22. Skolledare
ULED Triple Helix

Föreläsningen ges på plats och via zoom (anmälan är obligatorisk för båda alternativen). Länk till zoom får du via mejl.

Likvärdig bedömning och betygsättning - rektorer och lärare i tvärprofessionell samverkan - Elin Stark och Magnus Larsson

För skolledare kan det vara en utmaning att leda arbetet med bedömning och betygssättning. Det finns en potentiell spänning mellan rektors ansvar och lärares mandat, där rektor är ansvarig för att säkerställa rättvis och likvärdig bedömning och betygssättning samtidigt som lärares mandat och professionella omdöme väger tungt. Rektors direkta befogenheter ligger främst i att främja och att följa upp arbetet, vilken kan innebära inslag av både kontroll och tillit. I denna presentation beskrivs hur detta kan ta sig uttryck i ledarskapspraktiker kopplade till bedömning och betygssättning. Vi diskuterar även hur tillitsfulla relationer mellan lärare och rektorer kan byggas, så att lärare ser rektorer som ett stöd och inte en kontrollinstans. 

Ingår i ”Skolledarspåret” som riktar sig till skolledare på olika nivåer i skolans styrkedja såsom rektorer, biträdande rektorer, lärarledare (t ex förstelärare). Vi riktar oss även till ledarpositioner på förvaltningsnivå eller jämförbar nivå för enskilda huvudmän.

28. Kognitionsvetenskap
Nat.D.346 

Föreläsningen ges på plats och via zoom (anmälan är obligatorisk för båda alternativen). Länk till zoom får du via mejl.

Praktiknära skolforskning på kognitionsvetenskaplig grund: testbaserat lärande i matematikundervisning - Linnea Karlsson Wirebring
Inom kognitionsvetenskaplig forskning framhålls en pedagogisk lärandemetod för begreppsinlärning som bygger på upprepad minnesframplockning, s.k. testbaserat lärande eller ”retrieval practice” (RP). Linnea kommer i sitt föredrag att prata om ett praktiknära skolforskningsprojekt (ULF) där man i nära samarbete med lärare i matematik i årskurs 5 implementerat och utvärderat effekten av RP i matematikundervisning. Kan RP stärka grundskoleelevers kunskap om matematiska begrepp och gynna deras begreppsförmåga?
16.00
Slut för dagen