FÖRELÄSARE ONSDAG

INLEDNING

 

Ingrid Svensson

Moderator


Ingrid Svensson arbetar som enhetschef vid International Office, Umeå universitet. Ingrid Svensson är fil.dr. i matematisk statistik och har tidigare arbetat som lektor och studierektor i statistik samt som utbildningsledare vid SLU.

Hon har också deltagit som lärare i undervisningen om internationalisering på högskolepedagogiska kurser och för högskolepedagogiska utvecklare.

 

Frida Jonsson

En relationell välfärd – vägen framåt för att stötta unga som varken arbetar eller studerar? 


Frida Jonsson är forskare och docent i folkhälsovetenskap vid Umeå universitet

29. IDROTT

 

Olika föreläsare

En hel dag med idrott


Se mer info under Program - Idrott

30. SPRÅK

 

Maria Jönsson

Bilderboken – inte bara för små barn. Att använda komplexa bilderböcker i litteraturundervisning på högstadiet och gymnasiet


Maria Jönsson, professor i litteraturvetenskap med inriktning mot litteraturdidaktik

31. AI

 

Mikael Wiberg

Generativitet & Genialitet - Om mänskligt tänkande och AI 


Mikael Wiberg är professor i Informatik vid Umeå universitet. Han har lett flertalet forskningsprojekt med fokus på AI inom områden som handel, vård och autonoma fordon. Han är sedan 2019 en av chefredaktörerna för tidskriften ACM Interactions, och förra året var han inledningstalare för Västerbotten på Grand 2024 där fokus låg på hur AIs möjligheter kan nyttjas av individer, och för verksamhetsutveckling. 

 

Jonathan Wedman

AI om AI – Lärdomar från ett försök med AI-genererad kurslitteratur 


Jonathan Wedman är excellent lärare, forskare och lektor i beteendevetenskapliga mätningar vid Umeå universitet. Med en förkärlek för provkonstruktion och psykometri är han specialiserad på bedömning i en utbildningskontext. Hans forskning berör framför allt kvalitetsgranskning av storskaliga mätningar, och då särskilt högskoleprovet. I sin undervisning är han i stället mer praktiknära och fokuserar på att stödja lärare i grundskola, gymnasium och högre utbildning genom att synliggöra och beskriva verktyg, metoder och tillvägagångssätt för en högkvalitativ bedömningspraktik. Sedan hösten 2022 har han dessutom lett åtskilliga kurser, föreläsningar, seminarier, workshoppar och fortbildningsdagar om AI i utbildning. 

32. UNGAS MÅENDE


Aravinda Berggreen-Clausen och Cecilia Hellberg

Barn och ungas matmiljö genom 14-åringarnas ögon – vad kan förbättras i skolan?

 

Aravinda Berggreen-Clausen


Handläggare inom folkhälsonutrition på Livsmedelsverket. Arbetat med regeringsuppdraget om hur samhället kan främja en hälsosam livsmedelskonsumtion hos barn och unga, samt med att uppdatera Nationella riktlinjer för måltider i skolan.

 

Cecilia Hellberg


Hälsoutvecklare och legitimerad dietist. Strategiskt ansvarig för region Västerbottens folkhälsoarbete med inriktning på hälsosamma matvanor. 

Linnea Hedman och Jeanette Carlsson
Bruket av tobak och nikotin ökar bland barn - hur kommer hälsan att påverkas?

 

Linnea Hedman


Docent i epidemiologi och folkhälsovetenskap, Umeå Universitet; chef för OLIN-studierna, Region Norrbotten. 

 

Jeanette Carlsson


Hälsoutvecklare ansvarig för tobak- och nikotinfrågor, leg. Arbetsterapeut Folkhälsoenheten Region Västerbotten.

33. RELIGIONSUNDERVISNING

 

Anna Pya Sjödin

Didaktiska utmaningar i undervisning om hinduism och buddhism 


Anna-Pya Sjödin, docent i religionsvetenskap vid institutionen för idé- och samhällsstudier

34. HISTORIA/SAMHÄLL

 

Martin Hårdstedt

Ukrainakrisen och den säkerhetspolitiska situationen i norra Europa – historiska perspektiv


Info

35. MATEMATIK

 

Peter Anton


Peter Anton är lektorer vid institutionen för matematik och matematisk statistik där de bland annat undervisar i matematisk modellering för civilingenjörer

 

Leif Nilsson


Leif Nilsson är lektorer vid institutionen för matematik och matematisk statistik där de bland annat undervisar i matematisk modellering för civilingenjörer

 

Markus Ådahl


Markus Ådahl är lektorer vid institutionen för matematik och matematisk statistik där de bland annat undervisar i matematisk modellering för civilingenjörer

36. CURIOSUM

 

Helena Näs och Madelen Bodin
Skapa framtiden – En resa genom AI, STEM och makerspace 

 

Helena Näs


Helena Näs är forskare och lärarutbildare vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik. Hon forskar och undervisar i biologi, kemi och utomhuspedagogik och dess didaktik.

 

Madelen Bodin


Madelen Bodin är forskare och lärarutbildare vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik. Madelen Bodin är även föreståndare för Curiosum, ett science center vid UMU, och hennes forskning handlar om att skapa intresse för STEM genom att göra vetenskapen tillgänglig genom att visualisera data, till exempel från rymden.

37. KAMPEN MOT MIKROBERNA


Anna Arnqvist och Jörgen Johansson
Antibiotika och mekanismer för uppkomst av antibiotikaresistens liksom bakteriers antimikrobiella strategier

 

Anna Arnqvist


Anna Arnqvist Björklund, professor i biomedicin och som forskar vid Institutionen för medicinsk kemi och biofysik. Annas forskargrupp är intresserad av att förstå hur bakterier kan anpassa sig till den omgivning den lever i och de strategier som bakterier använder för att undkomma värdcellernas försök att döda vissa bakterier.  


anna.arnqvist@umu.se

 

Jörgen Johansson


Jörgen Johansson är professor i Molekylär Mikrobiologi vid Umeå Universitet. Hans forskargrupp är mycket intresserade av att förstå hur bakterier fungerar för att kunna hitta deras ”svaga punkter” så att nya antibiotika kan utvecklas.  

jorgen.johansson@umu.se

38. VATTEN & KLIMAT

 

Agneta Andersson, Siv Huseby, Johan Wikner, Joakim Ahlgren
Bottniska viken förändras – Om övergödning och näringsämnen

Vad händer med näringsväven i Bottniska viken?

 

Agneta Andersson


Agneta Andersson är professor i Marin Ekologi vid Umeå universitet. Hon och hennes grupp forskar kring reglering av produktivitet i Östersjön, och använder sig bl.a. syntes av miljöövervakningsdata i sin forskning. 

 

Siv Huseby


Siv Huseby är miljöanalytiker vid Umeå marina forskningscentrum, Umeå universitet. Hon är marinbiolog och arbetar med miljöövervakning och tidsserieanalyser särskilt med fokus på växtplankton.

 

Johan Wikner


Johan Wikner är professor i Ekologi vid Umeå universitet. Forskningen är inriktad på syresituationen, omsättningen av organiskt kol och näringsbalansen i Östersjön och Ishavet (Arktis).

 

Joakim Ahlgren


Johan Wikner är professor i Ekologi vid Umeå universitet. Forskningen är inriktad på syresituationen, omsättningen av organiskt kol och näringsbalansen i Östersjön och Ishavet (Arktis).

39. SKOLLEDARE

 

Helene Ärlestig och Malin Benerdal
Är pedagogiskt ledarskap och undervisningsnära ledarskap samma sak?

 

Helene Ärlestig


Helene Ärlestig är professor och forskningsansvarig vid Centrum för skolledarutveckling, Statsvetenskapliga institutionen. Helene har mångårig erfarenhet som forskare, utbildare och avdelningschef och är aktiv inom ett antal forsknings- och samverkansprojekt både nationellt och internationellt såsom ULF-projekt och ISSPP. Hennes forskning handlar bland annat om organisationskommunikation, pedagogiskt ledarskap och kvalitetsarbete.

 

Malin Benerdal


Malin Benerdal är universitetslektor vid Centrum för skolledarutveckling, Statsvetenskapliga institutionen. Malins forskning handlar om utbildningspolicy och styrning, marknadisering och organisering i/av utbildning och hon är aktiv i flera forsknings- och samverkansprojekt. Malin undervisar på magisterkurserna i utbildningsledarskap.

40. INTERNATIONALISERING I SKOLAN

 

Ingrid Svensson och Helena Jonsson 
Att möta världen

 

Ingrid Svensson 


Ingrid Svensson jobbar som enhetschef vid International Office. Hon har deltagit i som lärare i undervisningen om internationalisering på högskolepedagogiska kurser och för högskolepedagogiska.  utvecklare. Ingrid är fil.dr. i matematisk statistik har tidigare jobbat som lektor och studierektor i statistik och som utbildningsledare vid SLU.

 

Helena Johnsson 


Helena Johnsson arbetar som internationell koordinator vid Umeå Universitet. Under många år har hon arbetat som språklärare i grundskolan. Hon har både studerat och arbetat i Österrike samt engagerat sig i olika typer av internationaliseringsprojekt under sin tid som lärare, allt från studieresor med elever till lärarutbyte. 

41. AI


Kirk Sullivan och Niclas Lindström

Generativ AI som språkdidaktiskt hjälpmedel

 

Kirk Sullivan


Information kommer inom kort.

 

Niclas Lindström


Information kommer inom kort.

Eva Lindgren och Erika Sturk
Generativ AI i skolan: vad händer med skrivandet?

 

Eva Lindgren


Information kommer inom kort.

 

Erika Sturk


Information kommer inom kort.

42. RELIGION

 

Anna Wrammert

Att hantera kontroversiella frågor - undervisning i religionskunskap


Anna Wrammert, forskare och projektledare vid Skolforskningsinstitutet och NN, forskare (TBA)

43. ULF


Susanne Haugen, Kristina Ledman och Johan Hansson
Praktiknära examensarbeten – en del av skolors utvecklingsarbete

 

Susanne Haugen


Språkstudier

 

Kristina Ledman


Pedagogiska institutionen

 

Johan Hansson


Pedagogiska institutionen

44. PSYKIATRI

 

Sofia Jeppsson
Psykiatri, kropp och själ


Info

45. MATEMATIK

 

Ludvig Lizana

Att använda matematik för att modellera (och stoppa) smittspridning


Ludvig Lizana är docent i fysik vid Umeå Universitet och Integrated Science Lab (IceLab). Hans forskargrupp använder matematiska modeller och simuleringsmetoder utvecklade inom fysik för att bättre förstå problem inom livsvetenskaperna. 

47. MIKROBER

 

Constantin Urban 
Den sista striden? – Hur kan vi förebygga läkemedelsresistens i sjukdomsframkallande svampceller?


Constantin Urban är professor i immunologi vid Umeå universitet och Umeå Centre for Microbial Research. I hans forskargrupp studeras mekanismerna hur immunceller, såsom neutrofiler och mastceller, känner igen och oskadliggör svampceller, med syfte att inspirera nya diagnostiska verktyg och behandlingsämnen.

 

Ellen Bushell
Malariaparasiten – pytteliten, urgammal och svårbesegrad!


Ellen Bushell är forskare vid Institutionen för molekylärbiologi, Umeå Universitet. Hennes forskargrupp utvecklar nya genetiska verktyg för att förstå funktionen av de 5000 gener som krävs för optimal tillväxt och spridning av malariaparasiten. De är speciellt intresserade av de gener som driver hur parasiten orsakar infektion och sjukdom.

48. VATTEN & KLIMAT


Eric Capo and Erik Björn
What happens when oxygen disappears from the sea?

 

Eric Capo


Eric Capo is an assistant professor at the Department of Ecology and Environmental Science at Umeå University. His group studies the microbial ecology of aquatic ecosystems by using the DNA present in the water column and sedimentary archives of these ecosystems.

 

Erik Björn


Erik Björn is a professor at the Department of Chemistry at Umeå University. His group studies chemical and biological processes of trace metals with a strong focus on the cycling of mercury in the environment.

49. SKOLLEDARE

 

Frida Grimm och Helene Ärlestig
Vad är en framgångsrik skola

 

Frida Grimm


Frida Grimm är Fil.dr.  i Pedagogik och lektor vid Centrum för skolledarutveckling. Frida undervisar på Rektorsprogrammet och arbetar inom Samverkan för Bästa Skola (SBS). 

 

Helene Ärlestig


Helene har mångårig erfarenhet som forskare, utbildare och avdelningschef och är aktiv inom ett antal forsknings- och samverkansprojekt både nationellt och internationellt såsom ULF-projekt och ISSPP. Hennes forskning handlar bland annat om organisationskommunikation, pedagogiskt ledarskap och kvalitetsarbete.

50. TABELLVERKET

 

Maria J Wisselgren och Elina Nodung Omnell
Tabellverket – historisk befolkningsstatistik i nytt format 

 

Maria J Wisselgren


CEDAR, Enheten för demografi och åldrandeforskning – Arbetar som utredare och uttagssamordnare på CEDAR . Med en doktorsexamen i historisk demografi och en bakgrund som SO-lärare är hon intresserad av digitala verktyg som kan göra historieundervisningen mer engagerande och intressant för eleverna. 

 

Elina Nodung Omnell


Elina Nordung Omnell, CEDAR, Enheten för demografi och åldrandeforskning

Arbetar som projektassistent på CEDAR (Centrum för demografi och åldrandeforskning). Hon har ett stort intresse för släktforskning och jobbar främst med historiska dödsorsaker och kodning av dessa enligt ett historiskt ICD10-system. 

51. BILD

 

Hanna Ahrenby

AI i bildundervisning 


Info