FÖRELÄSARE TISDAG

INLEDNING

 

Ingrid Svensson

Moderator


Ingrid Svensson arbetar som enhetschef vid International Office, Umeå universitet. Ingrid Svensson är fil.dr. i matematisk statistik och har tidigare arbetat som lektor och studierektor i statistik samt som utbildningsledare vid SLU.

Hon har också deltagit som lärare i undervisningen om internationalisering på högskolepedagogiska kurser och för högskolepedagogiska utvecklare.

 

Bert Jonsson

Kognitionsvetenskap för undervisning och lärande


Bert Jonsson är professor i beteendevetenskapliga mätningar och docent i psykologi vid Umeå universitet. Med en kognitionsvetenskaplig ansats väver han samman utbildningsvetenskap, psykologi och neurovetenskap för att förstå hur människor lär, minns och löser problem. Hans forskning sträcker sig från hur kognitivt engagemang stimulerar kreativt och matematiskt problemlösande till hur lärstrategier förbättrar långtidsminnet. Ett återkommande tema är individuella skillnader: exempelvis hur matematikängslan påverkar prestationer och hur arbetsminnes¬kapacitet modererar effekten av olika undervisningsmetoder. För att minska klyftan mellan teori och praktik samarbetar Jonsson  med skolor och lärare. Genom fortbildningar och klassrumsinterventioner implementeras evidensbaserade strategier med målsättningen att vetenskapligt grundade angreppssätt ska bli tillgängliga för både lärare och elever.

 

Petra Sandberg

Konsten att minnas – Visuella minnestekniker som stöd för inlärning i skolan


Petra Sandberg är biträdande lektor vid Institutionen för psykologi vid Umeå universitet. I sin forskning intresserar hon sig för minne över livsspannet och hur man kan träna upp det. Hon undervisar lärarstudenter vid Umeå universitet i bland annat utvecklingspsykologi och kognitionspsykologi. Hon är fascinerad av det mänskliga minnet som inte bara rymmer allt vi kan och vet, utan också kan sträcka sig över århundraden genom att vi lär av varandra och tidigare generationer. 

1. IDROTT

 

Olika föreläsare

En hel dag med idrott


Se mer info under Program - Idrott

2. BILDMUSEET

 

Bildmuseet 

Konst, yttrandefrihet och samhällsdebatt


Med utgångspunkt från två aktuella utställningar på Bildmuseet får deltagarna insyn i hur konsten idag undersöker och belyser samhällsdebatternade ämnen så som yttrandefrihet, mänskliga rättigheter och minoritetsfrågor.

Efter visningen genomförs en samtalsworkshop med deltagarna kring konstverkens tematik.
Visningarna ges på engelska, samtalsworkshopen på svenska.

Allt sker i Bildmuseets lokaler på Konstnärligt campus.
Utställningarna som vi utgår från är Shubigi Rao/Pulp I-IV 
Bokförstörelse, angrepp på bibliotek, utradering av kvinnors röster och förlust av språk – i Shubigi Raos utställning möter vi berättelser om kulturell förstörelse och det motstånd som har uppstått i dess spår.
https://www.bildmuseet.umu.se/utstallningar/2025/shubigi-rao--pulp-iiv/
Art and Truthtelling, öppnas 17 oktober (mer info kommer i höst). Med anledning av sanningskommissionen för det samiska folket presenterar Bildmuseet en utställning Art and Truthtelling med samiska konst, konsthantverk och slöjd.

7. GEOGRAFIDAGEN

4 olika inslag

 

Håkan Appelblad

Geografi I) GIS och exkursioner inom geografiundervisningen


Håkan Appelblad är universitetslektor i kulturgeografi, och undervisar regelbundet på kurser i geografi, samhällsplanering och GIS. Håkan är även ämneskoordinator för geografi inom ämneslärarprogrammet vid Umeå Universitet. 

 

Hampus Hallingfors

Geografi II) Hållbar utveckling inom geografiämnet, möjliga angreppssätt 


Hampus Hallingfors är doktorand i kulturgeografi vid Umeå universitet på institutionen för geografi. I hans forskning undersöker han relationen mellan geografi och hållbar utveckling i skolan bland annat genom studier av styrdokument och intervjuer med geografilärare på högstadiet. 

 

Ylva Sjöberg

Geografi III) Vattendrag i norra Sverige


Ylva Sjöberg - Ylva Sjöberg är lektor i geovetenskap vid Umeå universitet och institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap. Hennes forskning kretsar kring hur klimatet påverkar permafrost och vattnets kretslopp i Arktiska områden, bland annat genom modellering av kopplade ytvatten- och grundvatten-system i permafrostmiljöer.

 

Moderator

Panelsamtal om geografi i skolan 

3. SPRÅK

 

Margita Rönngren

Litteratur – en ingång till språkutvecklande undervisning


Information kommer inom kort.

4. SPRÅK

 

Vesna Busic
Grammatikundervisning genom skönlitteratur


Info

 

Amelie Pelletier

Uttalsundervisning i svenska som andraspråk

Information kommer inom kort.

5. SPRÅK

 

Maria Stridman

Ordkunskap med bredd och djup: varierad, medveten och återkommande vokabulärundervisning


Information kommer inom kort

 

Pär Sehlström

Self-Efficacy for Writing - självskattad skrivförmåga i L1/L2 hos elever med och utan lässvårigheter


Information inom kort

8. CURIOSUM


Skapa framtiden – En resa genom AI, STEM och makerspace

 

Helena Näs


Helena Näs är forskare och lärarutbildare vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik. Hon forskar och undervisar i biologi, kemi och utomhuspedagogik och dess didaktik.

 

Madelen Bodin


Madelen Bodin är forskare och lärarutbildare vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik. Madelen Bodin är även föreståndare för Curiosum, ett science center vid UMU, och hennes forskning handlar om att skapa intresse för STEM genom att göra vetenskapen tillgänglig genom att visualisera data, till exempel från rymden.

9. SKOLLEDARE

 

Björn Ahlström 

Rektorers kontroversiella frågor 


Björn Ahlström är avdelningschef och universitetslektor vid Centrum för skolledarutveckling, Statsvetenskapliga institutionen. Hans forskning rör kontroversiella frågor i skola och förskola, elevers delaktighet, skolledares etik samt verksamhetsutveckling utifrån ett organisationssociologiskt perspektiv.

10. SO/STATSVETENSKAP

 

Hans Jörgensen 

Östekonomiska byrån - svensk ekonomisk underrättelseverksamhet under det kalla kriget 


Hans Jörgensen, lektor i ekonomisk historia vi Umeå universitet. 
Undervisningen berör främst internationell ekonomisk historia. I ett pågående forskningsprojektet undersöks Östekonomiska byrån och den svenska ekonomiska underrättelseverksamheten under kalla kriget.

hans.jorgensen@umu.se

 

Magnus Blomgren 

Den Europeiska unionen – demokratins starkaste bastion? 


Magnus Blomgrens forskningsintresse rör frågor kring den representativa demokratins utveckling i politiska flernivåsystem, framför allt inom den Europeiska unionen, och då framför allt frågor om hur politiska partier och nationella parlaments hanterar nya förutsättningar. Blomgren har dessutom ett intresse för rollforsking med inriktning mot valda politikers olika förhållningssätt.

11. KOGNITIONSVETENSKAP

 

Linus Andersson 

Sinnesresan – Hur vi integrerade sensorisk forskning och pedagogik på Umeås science center Curiosum


Linus Andersson är docent i psykologi och forskar om miljöintoleranser och mänskligt beslutsfattande. Linus arbetar som lärare, och är också biträdande föreståndare på Umeås science center Curiosum.

 

Gustav Wadenholdt

Råda Villrådiga – Hur blir man bättre på beslutsfattande?


Gustaf Wadenholt är postdoktor vid Institutionen för psykologi vid Umeå universitet. Forskningsprojektet som Gustaf arbetar med undersöker hur människor fattar svåra logiska beslut och om vi kan bli bättre på det genom träning. Ett intresse för hur människor tänker och motiveras när de fattar beslut och söker kunskap genomsyrar hans forskningsintressen.

12. FJÄRRUNDERVISNING


Fjärrundervisningens roll i framtidens skola

 

Fanny Pettersson


Fanny Pettersson är docent i pedagogik vid Umeå universitet och har lång erafenhet av forsknings- och utvecklingsprojekt med fokus på undervisning och ledarskap i en alltmer digitaliserad skola. 

 

Linda Rudolfsson


Linda Rudolfsson arbetar som Strateg inom näringsliv och utbildning vid Region Västerbotten, Regional Utveckling. Under flera år har arbetat med att utveckla och samordna fjärrundervisning i Västerbotten. 

13. Klimat

 

Heidi Burdett

The complex nature of global climate change and policy


Heidi Burdett is an Associate Professor in marine science at Umeå University. Her research group explores how aquatic plants, seaweeds and corals capture light and perform photosynthesis, how they respond to environmental change, and how we can use this knowledge to improve the future conservation and sustainability of these ecosystems.

14. DATAVETENSKAP

 

Pedro Ojeda

Parallel computing and its role in artificial intelligence


Pedro Ojeda is an Application Expert at the High Performance Computing Center North (HPC2N), UMU. He assists users in porting their workflows to parallel computers.

 

Nadina Hamsaiyni Venkatesh

"Citizen science" from Wikipedia


Info

15. UNGAS MÅENDE

 

Klara Abrahamsson & Maria Stefansson
Ungas hälsa, relationer och sexliv – vad behöver skolan veta för att möta unga?

 

Klara Abrahamsson


Utredare på Folkhälsomyndigheten och doktorand på Karolinska Institutet. Hennes forskning handlar om menstruell och sexuell hälsa bland unga, med ett särskilt fokus på skolans roll.

 

Maria Stefansson


Hälsoutvecklare och kulturanalytiker. Ansvarig för Region Västerbottens strategiska arbete inom området våld i nära relationer samt arbetar med sådant som rör jämlik hälsa där sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter är en viktig del. 

 

Martina Jordan
Motiverande samtal som metod för att utveckla lärares relationella kompetens


Fil dr. i pedagogiskt arbete, Karlstads universitet. Forskar om motivation och implementering av Motiverande samtal (MI) i skolan. Inom sitt avhandlingsarbete har hon utbildat verksamma lärare i motiverande samtal och följt lärarna och deras elever över tid, med syfte att undersöka om lärares tillämpning av motiverande samtal kan påverka elevers studiemotivation och lärares självtillit och relationella förhållningssätt i klassrummet.

16. LYCKA

 

Filip Fors Connolly och Per Algander

”Vad är lycka och varför är det viktigt?”

 

Filip Fors Connolly

Docent, sociologi

Filip Fors Connolly jobbar som Universitetslektor vid Sociologiska Institutionen, Umeå Universitet. Hans forskning är främst inriktad på subjektivt välbefinnande och vilka faktorer som förklarar människors livstillfredsställelse och välbefinnande.

 

Per Algander


Lektor, filosofi

17. UNGAS MÅENDE (WORKSHOP)

 

Fredrik Hedman och Johannes Dock
Motiverande samtal som metod för att utveckla lärares relationella kompetens 

 

Fredrik Hedman


Skolkurator i Skellefteå kommun, MI-utbildare, med erfarenhet av att utbilda personal i skolan.

 

Johannes Dock


Hälsoutvecklare, ansvarig för hälsodata inom Folkhälsoenheten, MI-utbildare, Region Västerbotten, sitter i styrelsen för den nordiska föreningen för MI-utbildare.

18. KÄLLKRITIK

 

Ida Thellberg

Så lär du eleverna att bli källkritiska


Ida Thellenberg är utbildade gymnasielärare och har de senaste 20 åren arbetat som journalist på kvällstidning och inom public service. Hon är anställd på Umeå universitet och undervisar på bland annat journalistprogrammet.

19. KLIMAT

 

Matilda Marshall

Att kommunicera kunskap om samhällskriser och krig


Matilda Marshall, fil. dr. och lektor i etnologi. Hon forskar om kulturella perspektiv på kyla, matförvaring, matkultur och hållbar konsumtion.

20. MATEMATIKDIDAKTIK

 

Mathias Norqvist

Hur snabbt vänjer sig ögonen vid matematik?  


Mathias Norqvist är lektor på institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik vid Umeå universitet, samt legitimerad grund- och gymnasielärare i matematik och naturkunskap. Mathias undervisar bland annat i matematikdidaktik inom lärarutbildningen.

Magnus Österholm, Helena Johansson och Malin Norberg
Matematiska uttrycksformer i läromedel - hur samspel mellan ord, symboler och bilder kan stötta elevers lärande

 

Magnus Österholm


Professor Magnus Österholm är forskare i matematikdidaktik vid Mittuniversitetet och Umeå universitet. Deras gemensamma forskningsintresse rör olika uttrycksformers betydelse för kommunikation, lärande och undervisning i matematik.

 

Helena Johansson


Info

 

Malin Norberg


Lektor Malin Norberg är forskare i matematikdidaktik vid Mittuniversitetet och Umeå universitet. Deras gemensamma forskningsintresse rör olika uttrycksformers betydelse för kommunikation, lärande och undervisning i matematik.

21. AI I UNDERVISNINGEN

 

Thomas Mejtoft

Att undervisa i samspel med AI – Utmaningar, möjligheter och en framtid vi formar tillsammans


Thomas Mejtoft är universitetslektor i medieteknik vid Institutionen för tillämpad fysik och elektronik, Umeå universitet. Han undervisar civilingenjörer och har ett särskilt intresse för hur vi människor påverkas när vi interagerar med digitala gränssnitt. Sedan 2024 undervisar han även på en av de behörighetsgivande kurserna för gymnasielärare inom artificiell intelligens.

22. SKOLLEDARE


Elin Stark och Magnus Larsson
Likvärdig bedömning och betygsättning - rektorer och lärare i tvärprofessionell samverkan 

 

Elin Stark


Elin Stark är universitetslektor vid Centrum för skolledarutveckling, Statsvetenskapliga institutionen och undervisar på rektorsprogrammet. Hennes forskningsintressen innefattar rektorers uppdrag, uppdragsförståelse och agens, i synnerhet i gränslandet mellan rektors och lärares roll och mandat.

 

Magnus Larsson


Magnus Larsson är biträdande avdelningschef och universitetslektor vid Centrum för skolledarutveckling, Statsvetenskapliga institutionen. Magnus undervisar bland annat på rektorsprogrammet. Hans forskningsintressen innefattar utvärdering samt professionssociologiska perspektiv på rektorer och andra utbildningsprofessioner.

23. SPRÅK | FRANSKA

 

Malin Isaksson

Micro-récits : textes pour la classe de français


Information kommer inom kort.

24. SPRÅK | TYSKA

 

Ingela Valfridsson
Mehrsprachigkeit und Deutschunterricht 


Info

 

Bettina Jobin
Der wachsende Rechtsextremismus


Info

25. SPRÅK

 

Mai Trang Vu och Natalia Ringblom
Flerspråkighet och inkluderande undervisning: utmaningar och möjligheter

 

Mai Trang Vu


Info

 

Natalia Ringblom


Info

26. HISTORIA

 

Martin Andersson
Lärares uppkomst som kollektiv aktör i Sverige 1838–1880

Information kommer inom kort

 

Josefine Juto
’Kultur’: ett multifunktionellt begrepp i svenska historieämnesplaner 1965–2025


Information kommer inom kort

 

Tove Ljuslinder
Sinnessjukvård under folkhemstid: Samhällets syn och interners erfarenheter


Information kommer inom kort

 

Isak Törnqvist
Lokalt och nationellt i politisk historia


Information kommer inom kort.

 

Martin Hårdstedt
Antingen eller? Samarbete och kollaboration med den tyska ockupationsmakten i Trondheim 1940–45


Information kommer inom kort.

 

Simon Lundberg
Historieämnet och mångfalden – en komplex historia


Information kommer inom kort.

 

Jacob Stridsman
Victor Vinde rapporterar om Nordkorea


Information kommer inom kort.

27. SO

 

Mikael Hjerm

Ungdomar, främlingsfientlighet och skolan 


Mikael Hjerm är professor i sociologi. Han forskar om attityder med primärt fokus på främlingsfientlighet.

28. KOGNITIONSVETENSKAP

 

Linnea Karlsson Wirebring

Praktiknära skolforskning på kognitionsvetenskaplig grund: testbaserat lärande i matematikundervisning


Linnea Karlsson Wirebring är lektor vid Institutionen för psykologi vid Umeå universitet. Hennes forskning handlar om neurokognitiva förutsättningar för lärande. Med hjälp av tvärvetenskapliga metoder försöker Linnea och hennes kollegor identifiera, utveckla och utvärdera lärandeinterventioner som stärker individuella förutsättningar för lärande inom typisk och atypisk utveckling. Linnea forskar även om hur människor gör bedömningar och fattar beslut av olika slag.