![]() |
Ingrid SvenssonModerator
Hon har också deltagit som lärare i undervisningen om internationalisering på högskolepedagogiska kurser och för högskolepedagogiska utvecklare. |
![]() |
Bert JonssonKognitionsvetenskap för undervisning och lärandeBert Jonsson är professor i beteendevetenskapliga mätningar och docent i psykologi vid Umeå universitet. Med en kognitionsvetenskaplig ansats väver han samman utbildningsvetenskap, psykologi och neurovetenskap för att förstå hur människor lär, minns och löser problem. Hans forskning sträcker sig från hur kognitivt engagemang stimulerar kreativt och matematiskt problemlösande till hur lärstrategier förbättrar långtidsminnet. Ett återkommande tema är individuella skillnader: exempelvis hur matematikängslan påverkar prestationer och hur arbetsminnes¬kapacitet modererar effekten av olika undervisningsmetoder. För att minska klyftan mellan teori och praktik samarbetar Jonsson med skolor och lärare. Genom fortbildningar och klassrumsinterventioner implementeras evidensbaserade strategier med målsättningen att vetenskapligt grundade angreppssätt ska bli tillgängliga för både lärare och elever. |
![]() |
Petra SandbergKonsten att minnas – Visuella minnestekniker som stöd för inlärning i skolanPetra Sandberg är biträdande lektor vid Institutionen för psykologi vid Umeå universitet. I sin forskning intresserar hon sig för minne över livsspannet och hur man kan träna upp det. Hon undervisar lärarstudenter vid Umeå universitet i bland annat utvecklingspsykologi och kognitionspsykologi. Hon är fascinerad av det mänskliga minnet som inte bara rymmer allt vi kan och vet, utan också kan sträcka sig över århundraden genom att vi lär av varandra och tidigare generationer. |
![]() |
Olika föreläsareEn hel dag med idrott
|
![]() |
BildmuseetKonst, yttrandefrihet och samhällsdebatt
Efter visningen genomförs en samtalsworkshop med deltagarna kring konstverkens tematik. Utställningarna som vi utgår från är Shubigi Rao/Pulp I-IV Bokförstörelse, angrepp på bibliotek, utradering av kvinnors röster och förlust av språk – i Shubigi Raos utställning möter vi berättelser om kulturell förstörelse och det motstånd som har uppstått i dess spår. https://www.bildmuseet.umu.se/utstallningar/2025/shubigi-rao--pulp-iiv/ Art and Truthtelling, öppnas 17 oktober (mer info kommer i höst). Med anledning av sanningskommissionen för det samiska folket presenterar Bildmuseet en utställning Art and Truthtelling med samiska konst, konsthantverk och slöjd. |
![]() |
Håkan AppelbladGeografi I) GIS och exkursioner inom geografiundervisningenHåkan Appelblad är universitetslektor i kulturgeografi, och undervisar regelbundet på kurser i geografi, samhällsplanering och GIS. Håkan är även ämneskoordinator för geografi inom ämneslärarprogrammet vid Umeå Universitet. |
![]() |
Hampus HallingforsGeografi II) Hållbar utveckling inom geografiämnet, möjliga angreppssättHampus Hallingfors är doktorand i kulturgeografi vid Umeå universitet på institutionen för geografi. I hans forskning undersöker han relationen mellan geografi och hållbar utveckling i skolan bland annat genom studier av styrdokument och intervjuer med geografilärare på högstadiet. |
![]() |
Ylva SjöbergGeografi III) Vattendrag i norra SverigeYlva Sjöberg - Ylva Sjöberg är lektor i geovetenskap vid Umeå universitet och institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap. Hennes forskning kretsar kring hur klimatet påverkar permafrost och vattnets kretslopp i Arktiska områden, bland annat genom modellering av kopplade ytvatten- och grundvatten-system i permafrostmiljöer. |
![]() |
ModeratorPanelsamtal om geografi i skolan |
![]() |
Margita RönngrenLitteratur – en ingång till språkutvecklande undervisningInformation kommer inom kort. |
![]() |
Vesna Busic
|
![]() |
Amelie PelletierUttalsundervisning i svenska som andraspråkInformation kommer inom kort. |
![]() |
Maria StridmanOrdkunskap med bredd och djup: varierad, medveten och återkommande vokabulärundervisningInformation kommer inom kort |
![]() |
Pär SehlströmSelf-Efficacy for Writing - självskattad skrivförmåga i L1/L2 hos elever med och utan lässvårigheterInformation inom kort |
![]() |
Helena NäsHelena Näs är forskare och lärarutbildare vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik. Hon forskar och undervisar i biologi, kemi och utomhuspedagogik och dess didaktik. |
![]() |
Madelen BodinMadelen Bodin är forskare och lärarutbildare vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik. Madelen Bodin är även föreståndare för Curiosum, ett science center vid UMU, och hennes forskning handlar om att skapa intresse för STEM genom att göra vetenskapen tillgänglig genom att visualisera data, till exempel från rymden. |
![]() |
Björn AhlströmRektorers kontroversiella frågorBjörn Ahlström är avdelningschef och universitetslektor vid Centrum för skolledarutveckling, Statsvetenskapliga institutionen. Hans forskning rör kontroversiella frågor i skola och förskola, elevers delaktighet, skolledares etik samt verksamhetsutveckling utifrån ett organisationssociologiskt perspektiv. |
![]() |
Hans JörgensenÖstekonomiska byrån - svensk ekonomisk underrättelseverksamhet under det kalla kriget
|
![]() |
Magnus BlomgrenDen Europeiska unionen – demokratins starkaste bastion?
|
![]() |
Linus AnderssonSinnesresan – Hur vi integrerade sensorisk forskning och pedagogik på Umeås science center CuriosumLinus Andersson är docent i psykologi och forskar om miljöintoleranser och mänskligt beslutsfattande. Linus arbetar som lärare, och är också biträdande föreståndare på Umeås science center Curiosum. |
![]() |
Gustav WadenholdtRåda Villrådiga – Hur blir man bättre på beslutsfattande?Gustaf Wadenholt är postdoktor vid Institutionen för psykologi vid Umeå universitet. Forskningsprojektet som Gustaf arbetar med undersöker hur människor fattar svåra logiska beslut och om vi kan bli bättre på det genom träning. Ett intresse för hur människor tänker och motiveras när de fattar beslut och söker kunskap genomsyrar hans forskningsintressen. |
![]() |
Fanny PetterssonFanny Pettersson är docent i pedagogik vid Umeå universitet och har lång erafenhet av forsknings- och utvecklingsprojekt med fokus på undervisning och ledarskap i en alltmer digitaliserad skola. |
![]() |
Linda RudolfssonLinda Rudolfsson arbetar som Strateg inom näringsliv och utbildning vid Region Västerbotten, Regional Utveckling. Under flera år har arbetat med att utveckla och samordna fjärrundervisning i Västerbotten. |
![]() |
Heidi BurdettThe complex nature of global climate change and policyHeidi Burdett is an Associate Professor in marine science at Umeå University. Her research group explores how aquatic plants, seaweeds and corals capture light and perform photosynthesis, how they respond to environmental change, and how we can use this knowledge to improve the future conservation and sustainability of these ecosystems. |
![]() |
Pedro OjedaParallel computing and its role in artificial intelligencePedro Ojeda is an Application Expert at the High Performance Computing Center North (HPC2N), UMU. He assists users in porting their workflows to parallel computers. |
![]() |
Nadina Hamsaiyni Venkatesh"Citizen science" from WikipediaInfo |
![]() |
Klara AbrahamssonUtredare på Folkhälsomyndigheten och doktorand på Karolinska Institutet. Hennes forskning handlar om menstruell och sexuell hälsa bland unga, med ett särskilt fokus på skolans roll. |
![]() |
Maria StefanssonHälsoutvecklare och kulturanalytiker. Ansvarig för Region Västerbottens strategiska arbete inom området våld i nära relationer samt arbetar med sådant som rör jämlik hälsa där sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter är en viktig del. |
![]() |
Martina Jordan
|
![]() |
Filip Fors ConnollyDocent, sociologiFilip Fors Connolly jobbar som Universitetslektor vid Sociologiska Institutionen, Umeå Universitet. Hans forskning är främst inriktad på subjektivt välbefinnande och vilka faktorer som förklarar människors livstillfredsställelse och välbefinnande. |
![]() |
Per AlganderLektor, filosofi |
![]() |
Fredrik HedmanSkolkurator i Skellefteå kommun, MI-utbildare, med erfarenhet av att utbilda personal i skolan. |
![]() |
Johannes DockHälsoutvecklare, ansvarig för hälsodata inom Folkhälsoenheten, MI-utbildare, Region Västerbotten, sitter i styrelsen för den nordiska föreningen för MI-utbildare. |
![]() |
Ida ThellbergSå lär du eleverna att bli källkritiskaIda Thellenberg är utbildade gymnasielärare och har de senaste 20 åren arbetat som journalist på kvällstidning och inom public service. Hon är anställd på Umeå universitet och undervisar på bland annat journalistprogrammet. |
![]() |
Matilda MarshallAtt kommunicera kunskap om samhällskriser och krigMatilda Marshall, fil. dr. och lektor i etnologi. Hon forskar om kulturella perspektiv på kyla, matförvaring, matkultur och hållbar konsumtion. |
![]() |
Mathias NorqvistHur snabbt vänjer sig ögonen vid matematik?Mathias Norqvist är lektor på institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik vid Umeå universitet, samt legitimerad grund- och gymnasielärare i matematik och naturkunskap. Mathias undervisar bland annat i matematikdidaktik inom lärarutbildningen. |
![]() |
Magnus ÖsterholmProfessor Magnus Österholm är forskare i matematikdidaktik vid Mittuniversitetet och Umeå universitet. Deras gemensamma forskningsintresse rör olika uttrycksformers betydelse för kommunikation, lärande och undervisning i matematik. |
![]() |
Helena JohanssonInfo |
![]() |
Malin NorbergLektor Malin Norberg är forskare i matematikdidaktik vid Mittuniversitetet och Umeå universitet. Deras gemensamma forskningsintresse rör olika uttrycksformers betydelse för kommunikation, lärande och undervisning i matematik. |
![]() |
Thomas MejtoftAtt undervisa i samspel med AI – Utmaningar, möjligheter och en framtid vi formar tillsammansThomas Mejtoft är universitetslektor i medieteknik vid Institutionen för tillämpad fysik och elektronik, Umeå universitet. Han undervisar civilingenjörer och har ett särskilt intresse för hur vi människor påverkas när vi interagerar med digitala gränssnitt. Sedan 2024 undervisar han även på en av de behörighetsgivande kurserna för gymnasielärare inom artificiell intelligens. |
![]() |
Elin StarkElin Stark är universitetslektor vid Centrum för skolledarutveckling, Statsvetenskapliga institutionen och undervisar på rektorsprogrammet. Hennes forskningsintressen innefattar rektorers uppdrag, uppdragsförståelse och agens, i synnerhet i gränslandet mellan rektors och lärares roll och mandat. |
![]() |
Magnus LarssonMagnus Larsson är biträdande avdelningschef och universitetslektor vid Centrum för skolledarutveckling, Statsvetenskapliga institutionen. Magnus undervisar bland annat på rektorsprogrammet. Hans forskningsintressen innefattar utvärdering samt professionssociologiska perspektiv på rektorer och andra utbildningsprofessioner. |
![]() |
Malin IsakssonMicro-récits : textes pour la classe de françaisInformation kommer inom kort. |
![]() |
Ingela Valfridsson
|
![]() |
Bettina Jobin
|
![]() |
Mai Trang VuInfo |
![]() |
Natalia RingblomInfo |
![]() |
Martin Andersson
|
![]() |
Josefine Juto
|
![]() |
Tove Ljuslinder
|
![]() |
Isak Törnqvist
|
![]() |
Martin Hårdstedt
|
![]() |
Simon Lundberg
|
![]() |
Jacob Stridsman
|
![]() |
Mikael HjermUngdomar, främlingsfientlighet och skolanMikael Hjerm är professor i sociologi. Han forskar om attityder med primärt fokus på främlingsfientlighet. |
![]() |
Linnea Karlsson WirebringPraktiknära skolforskning på kognitionsvetenskaplig grund: testbaserat lärande i matematikundervisningLinnea Karlsson Wirebring är lektor vid Institutionen för psykologi vid Umeå universitet. Hennes forskning handlar om neurokognitiva förutsättningar för lärande. Med hjälp av tvärvetenskapliga metoder försöker Linnea och hennes kollegor identifiera, utveckla och utvärdera lärandeinterventioner som stärker individuella förutsättningar för lärande inom typisk och atypisk utveckling. Linnea forskar även om hur människor gör bedömningar och fattar beslut av olika slag. |