LIVESÄNDA FÖRELÄSNINGAR ONSDAG


DELTA PÅ PLATS ELLER PÅ DISTANS
Anmäl dig alltid om du avser delta på plats på universitetet eller i någon annan lokal. 

Du väljer själv om du vill delta på plats på Umeå universitet, eller om du vill delta på distans.

Föreläsningarna som erbjuds på plats och via distans är markerade med följande symboler:

= Föreläsningen ges på plats och livesänds. Vill du följa livesändningen digitalt krävs ingen anmälan. Önskar du delta i Aula Nordica ska du anmäla dig. Länk till livesändningen kommer ligga på den här hemsidan.

= Föreläsningen ges på plats och via zoom (anmälan är obligatorisk för båda alternativen). Länk till zoom får du via mejl.

ONSDAG 29 oktober

09.30
Aula Nordica

Föreläsningen ges på plats och livesänds. Vill du följa livesändningen digitalt krävs ingen anmälan. Önskar du delta i Aula Nordica ska du anmäla dig. Länk till livesändningen kommer ligga på den här hemsidan.

INLEDNING
Moderator: Ingrid Svensson
 
En relationell välfärd – vägen framåt för att stötta unga som varken arbetar eller studerar? - Frida Jonsson
Presentationen tar avstamp i en svensk fallstudie som studerat hur kommunala verksamheter stöttar unga som varken arbetar eller studerar, med fokus på vad som framstår som viktigt i det operativa arbetet, och varför. Baserat på denna forskning diskuteras betydelsen av att arbete som har relationer som grund, samskapande som medel och kapabilitetsbyggande som mål kan vara en möjlig och viktig väg framåt för att stötta unga som varken arbetar eller studerar. 

Parallella spår 10.00 - 11.30

31. AI
Aula Nordica

Föreläsningen ges på plats och livesänds. Vill du följa livesändningen digitalt krävs ingen anmälan. Önskar du delta i Aula Nordica ska du anmäla dig. Länk till livesändningen kommer ligga på den här hemsidan.

Generativitet & Genialitet - Om mänskligt tänkande och AI - Mikael Wiberg
I detta föredrag reflekterar jag över relationen mellan generativ AI och vårt mänskliga tänkande. Användningen av generativ AI (GenAI) breder nu ut sig över hela samhället, och många forskare söker nu svar på hur AI kan integreras med mänskligt tänkande, i arbete, på fritiden, och i samhället i stort. Samtidigt som GenAI nu kan skapa text, bilder, filmer, musik och poesi väcks också kritiska frågor om teknikens möjligheter, och hur det mänskliga kan samspela med det artificiella? Här utgår jag från aktuell forskning samt filosofen Kant som betonade hur genialitet som unik mönsklig förmåga handlar om att "befria sig från naturliga mekanismer och regelstyrda program". Givet dagens GenAI utveckling, som just bygger på sådana statistiska regelstyrda program, (t.ex ChatGPT, där GPT står för ”Generative Pre-trained Transformer”) är det som genereras - text, bilder, musik, etc - inte enbart  regelstyrt, utan också statistiskt underbyggt gentemot den träningsdata AI-modellen är byggd kring. Träningsdata som per definition består av sådant som redan producerats. Här diskuterar jag mänsklig kreativitet, nytänkande och orginalitet, och ställer det i kontrast mot frågor om copyright, upphovsrätt och inte minst de stora och fundamentala frågorna - vad är unikt och genuint? vad är mänskligt, och vad är artificiellt? Och vad har det för betydelse för utbildning, kreativt arbete, och möjligheter till att lösa framtidens samhällsutmaningar? Välkommen!
 
AI om AI – Lärdomar från ett försök med AI-genererad kurslitteratur - Jonathan Wedman
AI gör fel ibland. Så långt inget nytt. Men AI gör också mycket rätt och vissa funktioner i vissa AI-verktyg gör mer rätt än andra. En specifik funktion, Deep Research inuti ChatGPT, har visat sig göra många saker rätt och ett av dess användningsområden kommer vara i fokus i den här föreläsningen. Här presenteras bakgrunden till, och lärdomar från, ett försök hösten 2025 med att bearbeta och använda AI-genererad kurslitteratur i tre kurser om AI i skolan.
Utöver de med- och motgångar som försöket resulterade i går jag igenom möjliga framtida implikationer för grund- och gymnasieskolan. Vilka potentiella fördelar finns med AI-genererade läromedel? Sådana läromedel saknar ju exempelvis upphovsperson och är därmed fria att använda och bearbeta hur som helst av vem som helst, där endast lärarens pedagogiska förmåga och kreativitet (och GDPR?) sätter gränserna. Och vilka potentiella risker finns det med AI-genererade läromedel i skolan? Vilka brister introducerar vi i exempelvis undervisningen och vilket hot utgör de mot elevernas lärande? Med en underliggande ton som pendlar mellan iver, nyfikenhet, och utforskarglädje ena stunden och ett kritiskt förhållningssätt och domedagsprofetior andra stunden, låter jag ett öppet sinne vägleda oss genom lärdomarna från höstens försök.

32. Ungas mående
Nat.D.200

Föreläsningen ges på plats och via zoom (anmälan är obligatorisk för båda alternativen). Länk till zoom får du via mejl.

Barn och ungas matmiljö genom 14-åringarnas ögon – vad kan förbättras i skolan? - Aravinda Berggreen-Clausen och Cecilia Hellberg
Matmiljö handlar om faktorer i den fysiska, sociala, ekonomiska och politiska miljön som påverkar vad människor äter och därigenom den matrelaterade hälsan. Barn vet ofta vad som är hälsosamt men väljer mat som smakar gott, ser bra ut och är bekvämt. De påverkas också av marknadsföring och samhällsnormer. Vid detta pass presenteras en studie om hur 14-åringar upplever sin matmiljö, samt rekommendationer för att förbättra matmiljön för barn och unga med fokus på vad skolan och personalen i skolan kan göra.
 
Bruket av tobak och nikotin ökar bland barn - hur kommer hälsan att påverkas? - Linnea Hedman och Jeanette Carlsson
Användningen av tobak- och nikotinprodukter ökar bland unga och det börjar ibland så tidigt som årskurs 4. På gymnasiet använder nu omkring 25% nikotin, främst vitt snus och vapes, men även cigaretter och brunt snus. Nya nikotinprodukter marknadsförs som mindre skadliga, men vad säger egentligen forskningen om de produkternas påverkan på hälsan? Kunskap om dessa hälsoeffekter är viktigt, särskilt för barnen men även för de vuxna omkring dem. Hur kan vi stötta barnen i att undvika nikotin när många vuxna runt dem använder det?

39. Skolledare
ULED Triple Helix

Föreläsningen ges på plats och via zoom (anmälan är obligatorisk för båda alternativen). Länk till zoom får du via mejl.

Är pedagogiskt ledarskap och undervisningsnära ledarskap samma sak? - Helene Ärlestig och Malin Benerdal
Enligt läroplanerna är rektor ansvarig för att leda den pedagogiska verksamheten och har ansvar för att verksamheten utvecklas. Ofta benämns det som ett pedagogiskt ledarskap. Nu efterfrågas allt oftare ett verksamhets fokuserat eller ett undervisningsnära ledarskap. Är det detsamma som ett pedagogiskt ledarskap? Under det här passet får du tillsammans med andra deltagare och oss reflektera över om och isåfall hur definition av begrepp påverkar rektors arbete med barns och elevers lärande och utveckling.

Vi kommer att ge exempel från tidigare och pågående praktiknära forskning om skolledares förståelser och handlingar i relation till undervisningsnära/verksamhets fokuserat/pedagogiskt ledarskap som underlag för samtal om hur begrepp och förväntningar påverkar och påverkas av rektorer och andras aktörers förståelse och handlingar.

Parallella spår 13.00 - 14.30

41. AI
Aula Nordica

Föreläsningen ges på plats och livesänds. Vill du följa livesändningen digitalt krävs ingen anmälan. Önskar du delta i Aula Nordica ska du anmäla dig. Länk till livesändningen kommer ligga på den här hemsidan.

Generativ AI som språkdidaktiskt hjälpmedel - Kirk Sullivan och Niclas Lindström
AI ses ibland som ett hot mot elevernas lärande, särskilt beträffande inlärningen av andraspråksskrivfärdigheter. Den här presentationen vänder på detta resonemang och argumenterar för att AI kan ge lärare formativ information om sina elevers metakognitiva medvetenhet vid arbete med skrivande på första- och andraspråk. Vi kommer att diskutera våra didaktiska tankar i relation till vårt pågående ULF-projekt inom detta område som är förlagt till gymnasiet.
 
 
Generativ AI i skolan: vad händer med skrivandet? - Eva Lindgren och Erika Sturk
Liksom alla teknologier före den har generativ AI förändrar vårt sätt att skriva. Utgångspunkterna i föredraget är att skrivande är en kognitivt komplex aktivitet, att skrivande är beroende av den sociala kontexten och att skrivande är omöjligt att genomföra utan en teknologi. I den här presentationen pratar vi om varför skrivandet är så tätt sammankopplat med teknologi och hur förändringen med generativ AI har påverkat skrivandet för lärare och elever framförallt i gymnasieskola. Utifrån resultat från ett pågående projekt diskuterar också hur man kan jobba med generativ AI i skrivundervisningen.

42. Religion 
Nat.D.200

Föreläsningen ges på plats och via zoom (anmälan är obligatorisk för båda alternativen). Länk till zoom får du via mejl.

Att hantera kontroversiella frågor - undervisning i religionskunskap - Anna Wrammert
Skolforskningsinstitutet lanserar en systematisk översikt där lärare, utifrån forskning kan identifiera konstruktiva sätt att i undervisningen hantera kontroversiella frågor relaterade till religion och livsåskådning

49. Skolledare
ULED Triple Helix

Föreläsningen ges på plats och via zoom (anmälan är obligatorisk för båda alternativen). Länk till zoom får du via mejl.

Vad är en framgångsrik skola - Frida Grimm och Helene Ärlestig
Är din skola framgångsrik? Tidigare forskning visar att rektor är den skolaktör efter läraren som har störst betydelse för elevernas resultat.  Vad menar vi när vi pratar om framgångsrika skolor och vad är det rektorerna gör som bidrar till att skolan anses framgångsrik? I den här workshopen presenterar vi resultat från tre nya svenska fallstudier om framgångsrikt skolledarskap. Fallstudierna har genomförts som en del av det internationella forskningsprojektet ISSPP (International Successful School Principalship Project). Under sessionen får du möjlighet att tillsammans med andra deltagare reflektera över vad du anser kännetecknar en framgångsrik skola och vilken betydelse rektorer har för att skolan ska lyckas. 
14.30
Dagen avslutas