Du väljer själv om du vill delta på plats på Umeå universitet, eller om du vill delta på distans.
Föreläsningarna som erbjuds på plats och via distans är markerade med följande symboler:
![]() |
= Föreläsningen ges på plats och livesänds. Vill du följa livesändningen digitalt krävs ingen anmälan. Önskar du delta i Aula Nordica ska du anmäla dig. Länk till livesändningen kommer ligga på den här hemsidan.
|
![]() |
= Föreläsningen ges på plats och via zoom (anmälan är obligatorisk för båda alternativen). Länk till zoom får du via mejl. |
ONSDAG 29 oktober |
08.30 Brashörnan |
VälkommenRegistrering för dig som inte registrerades på tisdagen |
09.00 Föreläsningen ges på plats och livesänds. Vill du följa livesändningen digitalt krävs ingen anmälan. Önskar du delta i Aula Nordica ska du anmäla dig. Länk till livesändningen kommer ligga på den här hemsidan. |
OBS! 45 min.INLEDNING
|
Idrott 09:30-15:15 |
Parallella spår 10.00 - 11.30 |
30. Språk Nat.D.280 |
OBS! 45 min
Föreläsningen handlar om modern bilderbokskonst, hur den expanderat till nya målgrupper och kan användas i undervisning med äldre barn och ungdomar |
31. AI Föreläsningen ges på plats och livesänds. Vill du följa livesändningen digitalt krävs ingen anmälan. Önskar du delta i Aula Nordica ska du anmäla dig. Länk till livesändningen kommer ligga på den här hemsidan. |
Generativitet & Genialitet - Om mänskligt tänkande och AI - Mikael WibergI detta föredrag reflekterar jag över relationen mellan generativ AI och vårt mänskliga tänkande. Användningen av generativ AI (GenAI) breder nu ut sig över hela samhället, och många forskare söker nu svar på hur AI kan integreras med mänskligt tänkande, i arbete, på fritiden, och i samhället i stort. Samtidigt som GenAI nu kan skapa text, bilder, filmer, musik och poesi väcks också kritiska frågor om teknikens möjligheter, och hur det mänskliga kan samspela med det artificiella? Här utgår jag från aktuell forskning samt filosofen Kant som betonade hur genialitet som unik mönsklig förmåga handlar om att "befria sig från naturliga mekanismer och regelstyrda program". Givet dagens GenAI utveckling, som just bygger på sådana statistiska regelstyrda program, (t.ex ChatGPT, där GPT står för ”Generative Pre-trained Transformer”) är det som genereras - text, bilder, musik, etc - inte enbart regelstyrt, utan också statistiskt underbyggt gentemot den träningsdata AI-modellen är byggd kring. Träningsdata som per definition består av sådant som redan producerats. Här diskuterar jag mänsklig kreativitet, nytänkande och orginalitet, och ställer det i kontrast mot frågor om copyright, upphovsrätt och inte minst de stora och fundamentala frågorna - vad är unikt och genuint? vad är mänskligt, och vad är artificiellt? Och vad har det för betydelse för utbildning, kreativt arbete, och möjligheter till att lösa framtidens samhällsutmaningar? Välkommen!
AI om AI – Lärdomar från ett försök med AI-genererad kurslitteratur - Jonathan WedmanAI gör fel ibland. Så långt inget nytt. Men AI gör också mycket rätt och vissa funktioner i vissa AI-verktyg gör mer rätt än andra. En specifik funktion, Deep Research inuti ChatGPT, har visat sig göra många saker rätt och ett av dess användningsområden kommer vara i fokus i den här föreläsningen. Här presenteras bakgrunden till, och lärdomar från, ett försök hösten 2025 med att bearbeta och använda AI-genererad kurslitteratur i tre kurser om AI i skolan.
Utöver de med- och motgångar som försöket resulterade i går jag igenom möjliga framtida implikationer för grund- och gymnasieskolan. Vilka potentiella fördelar finns med AI-genererade läromedel? Sådana läromedel saknar ju exempelvis upphovsperson och är därmed fria att använda och bearbeta hur som helst av vem som helst, där endast lärarens pedagogiska förmåga och kreativitet (och GDPR?) sätter gränserna. Och vilka potentiella risker finns det med AI-genererade läromedel i skolan? Vilka brister introducerar vi i exempelvis undervisningen och vilket hot utgör de mot elevernas lärande? Med en underliggande ton som pendlar mellan iver, nyfikenhet, och utforskarglädje ena stunden och ett kritiskt förhållningssätt och domedagsprofetior andra stunden, låter jag ett öppet sinne vägleda oss genom lärdomarna från höstens försök. |
32. Ungas mående Föreläsningen ges på plats och via zoom (anmälan är obligatorisk för båda alternativen). Länk till zoom får du via mejl. |
Barn och ungas matmiljö genom 14-åringarnas ögon – vad kan förbättras i skolan? - Aravinda Berggreen-Clausen och Cecilia HellbergMatmiljö handlar om faktorer i den fysiska, sociala, ekonomiska och politiska miljön som påverkar vad människor äter och därigenom den matrelaterade hälsan. Barn vet ofta vad som är hälsosamt men väljer mat som smakar gott, ser bra ut och är bekvämt. De påverkas också av marknadsföring och samhällsnormer. Vid detta pass presenteras en studie om hur 14-åringar upplever sin matmiljö, samt rekommendationer för att förbättra matmiljön för barn och unga med fokus på vad skolan och personalen i skolan kan göra.
Bruket av tobak och nikotin ökar bland barn - hur kommer hälsan att påverkas? - Linnea Hedman och Jeanette CarlssonAnvändningen av tobak- och nikotinprodukter ökar bland unga och det börjar ibland så tidigt som årskurs 4. På gymnasiet använder nu omkring 25% nikotin, främst vitt snus och vapes, men även cigaretter och brunt snus. Nya nikotinprodukter marknadsförs som mindre skadliga, men vad säger egentligen forskningen om de produkternas påverkan på hälsan? Kunskap om dessa hälsoeffekter är viktigt, särskilt för barnen men även för de vuxna omkring dem. Hur kan vi stötta barnen i att undvika nikotin när många vuxna runt dem använder det?
|
33. Religionsundervisning Nat.D.210 |
Föreläsning & diskussioner
|
34. Historia/samhäll
|
OBS! 10:00-11:00
|
35. Matematik Nat.D.250 |
Workshop
Matematisk modellering är ett kraftfullt verktyg som används i många branscher för att lösa komplexa problem. I denna workshop kommer vi att exemplifiera detta genom att undersöka var du ska sikta på en darttavla för att uppnå maximal poäng, baserat på din individuella skicklighet.
|
36. Curiosum Curiosum |
Skapa framtiden – En resa genom AI, STEM och makerspace - Helena Näs och Madelen BodinHur kan vi använda skapande och teknik för att förstå och påverka vår framtid? I denna lärarfortbildning får du bekanta dig med critical making – en metod där tekniskt kunnande kombineras med kritiskt tänkande och kreativ problemlösning.Under denna workshop arbetar vi med ett scenario där generativ AI används som ett verktyg för att skapa och analysera scenarier inom STEM-områden. Du får pröva att granska scenarier med ett kritiskt öga, lyfta etiska och samhälleliga frågor och sedan omvandla idéerna till konkreta prototyper i Curiosums makerspace. Fortbildningen vänder sig till lärare i STEM-ämnen (matematik, teknik, fysik, biologi och kemi) som vill utveckla sin undervisning med kreativa och framtidsfokuserade arbetssätt.
|
37. Kampen mot mikroberna |
Antibiotika och mekanismer för uppkomst av antibiotikaresistens liksom bakteriers antimikrobiella strategier - Anna Arnqvist och Jörgen JohanssonAntibiotika har under de senaste 100 åren räddat livet på hundratals miljoner människor och tillhör tillsammans med vacciner några av medicinens största landvinningar. Tack vare antibiotika behöver vi inte dö av infektioner och vi kan också genomföra avancerad sjukvård som cancerbehandlingar och transplantationer. Tyvärr är vi mycket nära den post-antibiotiska eran där antibiotikaresistens snabbt utvecklas och sprids mellan bakterier och där nya alternativ till antibiotika alltför sakta utvecklas.
I det här seminariet kommer vi att berätta om hur antibiotika fungerar och hur bakterier kan bli resistenta mot antibiotikan och sprida resistensgener mellan varandra. Vi kommer också att berätta om antimikrobiell resistens det vill säga om bakteriens förmåga att försvara sig mot andra bakterier och strategier som bakterier använder för att undkomma värdcellers försök att försvara sig mot bakterieinfektion.
|
38. Vatten & klimat
|
Bottniska viken förändras – Om övergödning och näringsämnen - Agneta Andersson, Siv Huseby, Johan Wikner, Joakim AhlgrenEkosystemet i Bottniska viken har förändrats de senaste trettio åren. Halterna av fosfor i vattnet ökar, och som en effekt av det ökar mängden av såväl växtplankton som trådformiga cyanobakterier (så kallade blå-gröna alger). Vad ökningen beror på är inte helt klarlagt, men allt tyder på att den viktigaste förklaringen är att fosforrikt vatten flödar in från Egentliga Östersjön. Möjligtvis kan utsläpp från reningsverk också påverka situationen, men mätprogrammen som pågår är tyvärr inte designade för att undersöka det. Förändringen är allra tydligast i Bottenhavet, men även Bottenviken är på väg åt samma håll.
Vad händer med näringsväven i Bottniska viken? - Agneta Andersson, Siv Huseby, Joakim Ahlgren och Johan WiknerVi människor påverkar de marina ekosystemen med våra utsläpp och vårt nyttjande av havets resurser. Det är inte bara själva produktionen av exempelvis växtplankton och fisk som påverkas, även kvaliteten i de olika delarna av näringsväven kan påverkas.
Vi har i ett antal projekt undersökt hur växtplankton-, bakterie- och strömmingsproduktionen har förändrats i Bottniska viken under perioden 1995-2020. Resultaten visar att växtplanktonproduktionen har ökat medan strömmingsproduktionen har minskat. Vi har även undersökt om strömmingens kvalitet har påverkats, och sett att strömmingens innehåll av fettsyror har förändrats. Allt detta tyder på att effektiviteten när det gäller överföringen av energi mellan olika delar av näringsväven har försämrats. I föredraget diskuteras möjliga orsaker till dessa förändringar, såsom klimatförändringar och fisketryck. |
39. Skolledare Föreläsningen ges på plats och via zoom (anmälan är obligatorisk för båda alternativen). Länk till zoom får du via mejl. |
Är pedagogiskt ledarskap och undervisningsnära ledarskap samma sak? - Helene Ärlestig och Malin BenerdalEnligt läroplanerna är rektor ansvarig för att leda den pedagogiska verksamheten och har ansvar för att verksamheten utvecklas. Ofta benämns det som ett pedagogiskt ledarskap. Nu efterfrågas allt oftare ett verksamhets fokuserat eller ett undervisningsnära ledarskap. Är det detsamma som ett pedagogiskt ledarskap? Under det här passet får du tillsammans med andra deltagare och oss reflektera över om och isåfall hur definition av begrepp påverkar rektors arbete med barns och elevers lärande och utveckling.
Vi kommer att ge exempel från tidigare och pågående praktiknära forskning om skolledares förståelser och handlingar i relation till undervisningsnära/verksamhets fokuserat/pedagogiskt ledarskap som underlag för samtal om hur begrepp och förväntningar påverkar och påverkas av rektorer och andras aktörers förståelse och handlingar. |
40. Internationalisering i skolan Nat.D.343 |
Workshop
I läroplaner för grundskola och gymnasiet betonas det internationella perspektivet som betydelsefull för skolans uppdrag, men vad innebär det rent praktiskt i vår vardag? I en tid då internationella kontakter och kulturell kompetens är av särskild stor vikt, inte minst i arbetet för att åstadkomma en hållbar och rättvis värld, är det naturligt att det internationella perspektivet i undervisningen i skolan är grundläggande och angeläget. På många skolor pågår ett omfattande arbete kring internationalisering bland elever och personal. International Office vill med denna workshop inspirera lärare och skolledare genom att erbjuda deltagarna att tillsammans med kollegor få tillfälle att reflektera över hur arbetet med internationaliseringen kan se ut i den egna verksamheten och även genom att dela med oss av vad som görs på universitetet när det gäller internationalisering. |
11.30 |
Lunch |
Parallella spår 13.00 - 14.30 |
41. AI Föreläsningen ges på plats och livesänds. Vill du följa livesändningen digitalt krävs ingen anmälan. Önskar du delta i Aula Nordica ska du anmäla dig. Länk till livesändningen kommer ligga på den här hemsidan. |
Generativ AI som språkdidaktiskt hjälpmedel - Kirk Sullivan och Niclas LindströmAI ses ibland som ett hot mot elevernas lärande, särskilt beträffande inlärningen av andraspråksskrivfärdigheter. Den här presentationen vänder på detta resonemang och argumenterar för att AI kan ge lärare formativ information om sina elevers metakognitiva medvetenhet vid arbete med skrivande på första- och andraspråk. Vi kommer att diskutera våra didaktiska tankar i relation till vårt pågående ULF-projekt inom detta område som är förlagt till gymnasiet.
Generativ AI i skolan: vad händer med skrivandet? - Eva Lindgren och Erika SturkLiksom alla teknologier före den har generativ AI förändrar vårt sätt att skriva. Utgångspunkterna i föredraget är att skrivande är en kognitivt komplex aktivitet, att skrivande är beroende av den sociala kontexten och att skrivande är omöjligt att genomföra utan en teknologi. I den här presentationen pratar vi om varför skrivandet är så tätt sammankopplat med teknologi och hur förändringen med generativ AI har påverkat skrivandet för lärare och elever framförallt i gymnasieskola. Utifrån resultat från ett pågående projekt diskuterar också hur man kan jobba med generativ AI i skrivundervisningen.
|
42. Religion Föreläsningen ges på plats och via zoom (anmälan är obligatorisk för båda alternativen). Länk till zoom får du via mejl. |
Att hantera kontroversiella frågor - undervisning i religionskunskap - Anna WrammertSkolforskningsinstitutet lanserar en systematisk översikt där lärare, utifrån forskning kan identifiera konstruktiva sätt att i undervisningen hantera kontroversiella frågor relaterade till religion och livsåskådning
|
43. ULF Nat.D.210 |
Praktiknära examensarbeten – en del av skolors utvecklingsarbete - Susanne Haugen, Kristina Ledman och Johan HanssonMer info kommer inom kort |
44.Psykiatri Nat.D.300 |
Kort föreläsning med efterföljande diskussion.
Hur det mentala förhåller sig till det fysiska är en levande filosofisk kontrovers. 1998 slog neurovetenskapsmannen Christof Koch vad med filosofen David Chalmers: Koch trodde att vetenskapen skulle ha löst detta problem om 25 år, medan Chalmers var skeptisk. År 2023 fick Koch erkänna att han förlorat vadet. Den här föreläsningen kommer heller inte att svara på frågan. Däremot får ni en mycket kort och koncis överblick av olika filosofiska positioner. |
45. Matematik Nat.D.250 |
Workshop
|
47. Kampen mot mikrober Nat.D.410 |
Den sista striden? – Hur kan vi förebygga läkemedelsresistens i sjukdomsframkallande svampceller? - Constantin UrbanTv-serien The Last of Us, som bygger på ett datorspel, visar en värld där en svampinfektion förvandlar människor till zombieliknande varelser. Deras enda mål är att smitta eller döda andra. Även om detta är ren science fiction, ser vi i verkligheten att allvarliga svampinfektioner blir allt vanligare runt om i världen. Världshälsoorganisationen (WHO) har nyligen varnat för flera svamparter som utgör ett hot mot människors hälsa.I den här föreläsningen kommer jag att berätta om vad svampar är, hur de sprids och hur de kan orsaka infektioner i kroppen. Jag kommer också att förklara varför svampinfektioner ofta är svåra att behandla, och varför vissa svampar utvecklar motståndskraft mot läkemedel. Dessutom går jag igenom skillnaderna mellan hur svampar och bakterier blir resistenta. Föreläsningen avslutas med en titt på framtiden – vilka lösningar som finns, och hur vi kan bli bättre på att bekämpa svampinfektioner och minska risken för läkemedelsresistens. Malariaparasiten – pytteliten, urgammal och svårbesegrad! - Ellen BushellMalaria har plågat oss människor sedan urminnestider och funnits över stora delar av världen, även i Västerbotten! Vi djupdyker i historien för att lära oss om upptäkten av och kampen mot malariaparasiten. Hur kommer det sig att 120 år efter dess uptäckt, fyra Nobelpriser samt utveckling av effektiva metoder för att behandla och förhindra infektion, så forstätter malaria att infektera 250 miljoner människor årligen? Malariaparasiten orsakar sjukdom genom att infektera våra röda blodkroppar. Genom att utsöndra hundratals parasitproteiner så genomför parasiten dramatisk totalrenovering av den infekterade röda blodkroppen. Denna omvandling möjliggör upptag av näring, bortförsel av avfall och att parasiten kan undvika immunsystemet, men avgör även hur parasiten orsakar svår sjukdom. Vår forskning fokuserar på att bättre förstå vilka av parasitens gener är viktiga för dessa processer. |
48. Vatten & Klimat Nat.D.440 |
Will be held in english
Oxygen deficiency is spreading in coastal seas, affecting microbial life and ecosystem functions. In anoxic waters, microbes shift to alternative respiration processes and chemical transformations – including the production of toxic methylmercury. But how are these processes shaped by human activity and climate change? In this talk, Eric Capo and Erik Björn will present the documentary Fjord Frontiers, based on their March 2024 expedition to fjords in northern Norway, and share new results from their fieldwork. |
49. Skolledare Föreläsningen ges på plats och via zoom (anmälan är obligatorisk för båda alternativen). Länk till zoom får du via mejl. |
Vad är en framgångsrik skola - Frida Grimm och Helene ÄrlestigÄr din skola framgångsrik? Tidigare forskning visar att rektor är den skolaktör efter läraren som har störst betydelse för elevernas resultat. Vad menar vi när vi pratar om framgångsrika skolor och vad är det rektorerna gör som bidrar till att skolan anses framgångsrik? I den här workshopen presenterar vi resultat från tre nya svenska fallstudier om framgångsrikt skolledarskap. Fallstudierna har genomförts som en del av det internationella forskningsprojektet ISSPP (International Successful School Principalship Project). Under sessionen får du möjlighet att tillsammans med andra deltagare reflektera över vad du anser kännetecknar en framgångsrik skola och vilken betydelse rektorer har för att skolan ska lyckas. |
50. Tabellverket Nat.D.270 |
Tabellverket – historisk befolkningsstatistik i nytt format - Maria J Wisselgren och Elina Nodung OmnellVälkommen till en inspirerande workshop där vi presenterar ett nytt digitalt verktyg som lanseras under 2025: Tabellverket – en plattform som ger möjligheter att utforska och analysera historiska mönster genom Tabellverkets unika befolkningsstatistik.Under workshopen introducerar vi verktyget och ger dig som lärare praktiska idéer och inspiration för hur digitala verktyg kan användas i historieundervisningen. Genom att arbeta med aggregerad befolkningsstatistik kan du och dina elever utforska lokalhistorien, sätta in den ”vanliga” människan från den lokala historien i ett större sammanhang och få förståelse för hur människors livsvillkor förändrats genom historien. Vi tror även att elevernas kritiska tänkande kan utvecklas genom arbete med historiska källor. Workshopen innehåller praktiska övningar där du får möjlighet att testa verktyget, och alla deltagare får tillgång till en nyproducerad lärarhandledning med fokus på hur Tabellverket kan integreras i undervisningen.
|
51. Bild Lokal meddelas senare |
AI i bildundervisning - Hanna AhrenbyUnder detta/dessa pass kommer lärarna att få prova en enkel aktivitet kopplad till AI i bildundervisning. Hanna Ahrenby håller i en kortare föreläsning och sedan avslutas workshopen med en gemensam diskussion om ämnet. |
14.30 |
Dagen avslutas |