PROGRAM TISDAG

Skolledare: Skolledare: Pass som ingår i detta spår är: 9, 22, 39, 49
Lunch: För er som bokat lunch så serveras den på Universum

 

DELTA PÅ PLATS ELLER PÅ DISTANS
Anmäl dig alltid om du avser delta på plats på universitetet eller i någon annan lokal. 

Du väljer själv om du vill delta på plats på Umeå universitet, eller om du vill delta på distans.

Föreläsningarna som erbjuds på plats och via distans är markerade med följande symboler:

= Föreläsningen ges på plats och livesänds. Vill du följa livesändningen digitalt krävs ingen anmälan. Önskar du delta i Aula Nordica ska du anmäla dig. Länk till livesändningen kommer ligga på den här hemsidan.

= Föreläsningen ges på plats och via zoom (anmälan är obligatorisk för båda alternativen). Länk till zoom får du via mejl.

TISDAG 28 oktober

08.30
Brashörnan
Registrering och kaffe

09.30
Aula Nordica

Föreläsningen ges på plats och livesänds. Vill du följa livesändningen digitalt krävs ingen anmälan. Önskar du delta i Aula Nordica ska du anmäla dig. Länk till livesändningen kommer ligga på den här hemsidan.

INLEDNING
Moderator: Ingrid Svensson
 
Kognitionsvetenskap för undervisning och lärande - Bert Jonsson
Presentationen utgår från kognitionsvetenskapens centrala mekanismer, uppmärksamhet, arbets- och långtidsminne, kognitiv belastning, kognitiva scheman, beslutsfattande och hjärnplasticitet, och visar hur dessa mekanismer påverkar inlärning.  Presentationen avslutas med en översikt över de kognitionsvetenskapligt inriktade fortbildningskurser som erbjuds verksamma lärare vid universiteten i Umeå, Lund, Uppsala och Göteborg.
 
Konsten att minnas – Visuella minnestekniker som stöd för inlärning i skolan - Petra Sandberg
Minnestekniker, såsom exempelvis En Ball (Häftig) Groda Dansar Aldrig Ensam, eller BIFF (Bisats Inte Före Finit Verb) används ofta i skolan och underlättar inlärning genom att göra abstrakt kunskap mer konkret. De är dock knutna en enskild kontext. Visuella minnestekniker utnyttjar det faktum att människor har lätt att se saker för sitt inre öga. Genom att omvandla sådant som man vill komma ihåg till bilder och tänka sig dem på en välbekant plats, så kan man öka mängden material som man kommer ihåg väldigt mycket. Detta görs till exempel av de som tävlar i minne, men har studerats i väldigt liten utsträckning i skolan. I den här föreläsningen kommer Petra att prata om hur man kan använda minnestekniker i en skolkontext. Projektet är ett samarbete mellan forskare, lärare och tävlande i minne.
11.00
Lunch

Idrott 09:30-17:30

1. Idrott
IKSU
Sportgränd, Umeå
Idrott
Se eget program

Bildmuseet 12:30-14:00

2. Bildmuseet 
Bildmuseet
Konst, yttrandefrihet och samhällsdebatt

Med utgångspunkt från två aktuella utställningar på Bildmuseet får deltagarna insyn i hur konsten idag undersöker och belyser samhällsdebatternade ämnen så som yttrandefrihet, mänskliga rättigheter och minoritetsfrågor.

Efter visningen genomförs en samtalsworkshop med deltagarna kring konstverkens tematik.

Visningarna ges på engelska, samtalsworkshopen på svenska.
Allt sker i Bildmuseets lokaler på Konstnärligt campus.

Utställningarna som vi utgår från är Shubigi Rao/Pulp I-IV 
Bokförstörelse, angrepp på bibliotek, utradering av kvinnors röster och förlust av språk – i Shubigi Raos utställning möter vi berättelser om kulturell förstörelse och det motstånd som har uppstått i dess spår.
https://www.bildmuseet.umu.se/utstallningar/2025/shubigi-rao--pulp-iiv/

Art and Truthtelling, öppnas 17 oktober (mer info kommer i höst). Med anledning av sanningskommissionen för det samiska folket presenterar Bildmuseet en utställning Art and Truthtelling med samiska konst, konsthantverk och slöjd.

Geografidagen

7. Geografi
Nat.D.350

Föreläsningen ges på plats och via zoom (anmälan är obligatorisk för båda alternativen). Länk till zoom får du via mejl.

OBS! 12:30-16:00
Geografi - 4 olika inslag

Geografi I) GIS och exkursioner inom geografiundervisningen – Håkan Appelblad

GIS och exkursioner inom geografiundervisningen - GIS och exkursioner utgör centrala och karaktäristiska verktyg i geografi. I båda fallen handlar det om att i ett givet geografiskt sammanhang; observera, identifiera och analysera rumsliga företeelser. Ett antal interaktiva och lättillgängliga förslag på analyser med hjälp av GIS tas upp till behandling. Vidare presenteras några grundläggande förutsättningar och praktiker för exkursioner och fältstudier.  

Geografi II) Hållbar utveckling inom geografiämnet, möjliga angreppssätt - Hampus Hallingfors

Hållbar utveckling inom geografiämnet, möjliga angreppssätt - Hållbar utveckling har på ett naturligt sätt fått utrymme i geografiämnet. Men det kan ändå finnas oklarheter kring lämpliga sätt att undervisa om hållbar utveckling i geografi. Hur kommer det sig att geografiämnet fått ett delansvar i att undervisa om hållbar utveckling? Hur kan geografi bidra med kunskaper som dels gör det intressant att lära om, dels underlättar elevers förståelse för; det komplexa begreppet hållbar utveckling? Föreläsningen bjuder in till ett erfarenhetsutbyte kring undervisningen om hållbarhet.

Geografi III) Vattendrag i norra Sverige – Ylva Sjöberg

Om pågående förändringar i norra Skandinaviens hydroklimat - Det är i de nordligaste områdena på jorden som klimatet just nu förändras snabbast, med temperaturökningar som är upp till fyra gånger större än det globala genomsnittet. De snabba klimatförändringarna får konsekvenser för vattnets kretslopp i dessa områden, såsom ökad nederbörd, minskad snösäsong, avsmältning av glaciärer och ökad avdunstning på sommaren. I den här presentationen kommer jag gå igenom vad vi vet om hur dessa förändringar slår mot norra Skandinavien.

Geografi IV) Panelsamtal om geografi i skolan - Moderator
Panelsamtal om geografi i skolan – Ett avslutande samtal med dem som föreläst under kunskapsveckans geografidag samt inbjudna geografilärare, om geografiämnets roll och praktik i ljuset av de nya ämnesplanerna. 

Parallella spår 12.30 - 14.00

3. Språk
Nat.D.210
Workshop
Litteratur – en ingång till språkutvecklande undervisning - Margita Rönngren
Denna workshop handlar om hur vi med avstamp i skönlitterära texter kan skapa ett elevaktivt klassrum. Tillsammans bearbetas skönlitteraturen genom samtal, estetiska lärprocesser och skriftliga aktiviteter.
4. Språk
Nat.D.220
Föreläsning & workshop
Vesna Busic: Grammatikundervisning genom skönlitteratur - Vesna Busic

Grammatikundervisning genom skönlitteratur: att väva in grammatikundervisning i läsning och bearbetning av skönlitterära texter i svenska som andraspråk inom sfi och komvux.

Uttalsundervisning i svenska som andraspråk - Amelie Pelletier
Under den här workshopen provar vi på några klassrumsaktiviteter som kan göras för att öva betoning i ord och satser.
5. Språk
Föreläsning & workshop
Ordkunskap med bredd och djup: varierad, medveten och återkommande vokabulärundervisning - Maria Stridsman
Ordkunskap med bredd och djup: varierad, medveten och återkommande vokabulärundervisning

Deltagarna får arbeta med olika aktiviteter och resurser för utveckling av ordförrådet i engelska med särskilt fokus på följande teman: Repetition, återanvändning och strategier för lärande; Vilka ord är värda att undervisa om?; Hur kan man utvärdera ordförrådet i pedagogiska texter?

Målgrupp: Lärare i grundskolan

Self-Efficacy for Writing - självskattad skrivförmåga i L1/L2 hos elever med och utan lässvårigheter - Pär Sehlström
I denna workshop fokuseras elevers skrivande och deras självskattade skrivförmåga i L1/L2 och hur detta kan användas som pedagogiskt verktyg. Prova på, interaktion, tips.
8. Curiosum
Curiosum
Skapa framtiden – En resa genom AI, STEM och makerspace - Helena Näs och Madelen Bodin
Hur kan vi använda skapande och teknik för att förstå och påverka vår framtid? I denna lärarfortbildning får du bekanta dig med critical making – en metod där tekniskt kunnande kombineras med kritiskt tänkande och kreativ problemlösning.

Under denna workshop arbetar vi med ett scenario där generativ AI används som ett verktyg för att skapa och analysera scenarier inom STEM-områden. Du får pröva att granska scenarier med ett kritiskt öga, lyfta etiska och samhälleliga frågor och sedan omvandla idéerna till konkreta prototyper i Curiosums makerspace.

Fortbildningen vänder sig till lärare i STEM-ämnen  (matematik, teknik, fysik, biologi och kemi) som vill utveckla sin undervisning med kreativa och framtidsfokuserade arbetssätt.

9. Skolledare
ULED Triple Helix

Föreläsningen ges på plats och via zoom (anmälan är obligatorisk för båda alternativen). Länk till zoom får du via mejl.

Rektorers kontroversiella frågor - Björn Ahlström 
I det här seminariet presenteras resultat från forskningsprojektet ControVersial Issues in Leadership (CVIL). Passet inleds med en presentation forskningsresultat vilka sedan följs av diskussioner och samtal kring dessa kopplat till egna erfarenheter. Utgångspunkten för detta seminarium är en kartläggning av de kontroversiella frågor som svenska rektorer upplever att de möter och behöver hantera inom ramen för professionen.  

Ingår i ”Skolledarspåret” som riktar sig till skolledare på olika nivåer i skolans styrkedja såsom rektorer, biträdande rektorer, lärarledare (t ex förstelärare). Vi riktar oss även till ledarpositioner på förvaltningsnivå eller jämförbar nivå för enskilda huvudmän.

10. SO/Statsvetenskap
Nat.D.200

Föreläsningen ges på plats och via zoom (anmälan är obligatorisk för båda alternativen). Länk till zoom får du via mejl.

Östekonomiska byrån - svensk ekonomisk underrättelseverksamhet under det kalla kriget  - Hans Jörgensen
I samband med IB-affären 1973 avslöjades en hemlig ekonomisk underrättelseorganisation med kopplingar till den svenska försvarsstaben benämnd Östekonomiska byrån (ÖEB). Byrån som bildadats i ett avtal mellan staten och näringslivet 1959, och som formellt upplöstes 1989, hade sina rötter i andra världskrigets slutskede när näringslivet finansierade utredningar om de krigförande ländernas ekonomiska potential. Under det kalla kriget gick verksamheten alltmer mot information om de framväxande planekonomiernas ekonomiska utveckling och integration. Begränsade delar av statsapparaten och näringslivet fick tillgång till byråns utredningar, vilka leddes av framträdande ekonomer/ekonomisk-historiker, statsvetare, geografer och historiker. Föredraget baseras på uppgifter i tidigare hemligstämplade arkiv och ger en bild av hur Sverige genom ÖEB bland annat kunde nå förstahandsinformation om öststaterna under det kalla kriget. Därtill belyses några centrala aktörer/personer inom försvarsstaben, ÖEB, näringslivet, regeringen och utrikesförvaltningen.    
 
Den Europeiska unionen – demokratins starkaste bastion? - Magnus Blomgren 
I en värld där grundläggande demokratiska värderingar ifrågasätts och viktiga politiska institutioner hotas, framstår den Europeiska unionen som demokratins fanbärare. Vilka utmaningar möter EU i denna allt osäkrare värld? Denna föreläsning kommer att behandla frågor kring vilka inre spänningar, såväl som yttre hot, EU har att tampas med. 

11. Kognitionsvetenskap
Nat.D.300

Föreläsningen ges på plats och via zoom (anmälan är obligatorisk för båda alternativen). Länk till zoom får du via mejl.

Sinnesresan – Hur vi integrerade sensorisk forskning och pedagogik på Umeås science center Curiosum - Linus Andersson 
På Umeås science center Curiosum kan elever ta del av entusiasmerande workshops med vetenskapligt tema. En av dem heter ”Sinnesresan” och vänder sig till barn i förskoleåldern. Sinnesresan utvecklades av pedagoger och föredragshållaren Linus, som är sensorisk forskare. Han berättar om processen att anpassa vetenskap för en yngre publik.
 
Råda Villrådiga – Hur blir man bättre på beslutsfattande? - Gustav Wadenholdt
Forskning har visat att det finns ett flertal tankefel som leder till sämre beslutsfattande, i bemärkelsen att besluten avviker från vad normativa regler föreskriver. En förklaring är att vi använder oss av strategier som förenklar beslutsfattandet. Exempelvis genom att utgå från ett beslut i en liknande situation. Trots att beslutsfattande är en viktig del av vår vardag och dåliga beslut kan få stora konsekvenser för både individ och samhälle, så har vi sällan möjlighet att öva på att utveckla bättre strategier. Återkoppling sker, om alls, ofta långt efter att beslutet fattats och utfallet kan till stor del bero på faktorer bortom vår kontroll. Med projektet Råda Villrådiga vill vi undersöka om träning med återkoppling kan hjälpa unga vuxna att bli bättre beslutsfattare och undvika tankefel. Träningen ges i form av ett spel, som vi kallar Allvissmal, med en interaktiv berättelse. I spelet förekommer beslutsfattandeproblem tagna från forskningslitteraturen, men även problem som vi försökt anpassa till mer vardagliga situationer.

12. Fjärrundervisning
Nat.D.346

Föreläsningen ges på plats och via zoom (anmälan är obligatorisk för båda alternativen). Länk till zoom får du via mejl.

OBS! 45 min. 12.30-13.15
Fjärrundervisningens roll i framtidens skola -  Fanny Pettersson och Linda Rudolfsson
Under perioden 2021–2024 ökade användningen av fjärrundervisning i svensk grundskola med drygt 350 %. Men vad vet egentligen vi om den fjärrundervisning som bedrivs och hur påverkar den elever, lärare och rektorer? Presentationen ger en inblick i de forsknings- och utvecklingsprojekt som bedrivits av forskargruppen Education in a Digital Word (EID), Region 10, Umeå och Örnsköldsviks kommun. Vilka utmaningar och vilka möjligheter följer med den nya flexibla undervisningsformen och vilken roll har den i framtidens skola?
13. Klimat
Nat.D.400
Workshop
The complex nature of global climate change and policy - Heidi Burdett 
The United Nations Climate Change Conference of Parties (COP) is an annual event for nations to assess progress in combating climate change and to determine the next strategies for global climate policy and action – including climate governance, carbon emission pledges, climate financing, and sustainable transition pathways away from fossil fuels. During this workshop, we will role play a UN climate change negotiation summit, using “C-ROADS” – a free, award-winning computer simulator that allows players to explore the effects of national and regional emission reductions on global change change. Easily deployed in the classroom, this workshop will give teachers hands-on experience in running and participating in a World Climate Simulation event for student-led learning of climate change issues.
14. Datvetenskap
Nat.D.410
Parallel computing and its role in artificial intelligence - Pedro Ojeda
Describing physical phenomena often requires solving complex mathematical equations. These calculations can be too demanding for personal computers due to the large number of computations and memory needed. Parallel computing addresses this challenge by breaking large problems into smaller subproblems that are solved 
simultaneously using multiple processors. This approach significantly speeds up processing. An interesting case is training Machine Learning (ML) models, a field in Artificial Intelligence (AI), where large datasets are used to adjust model parameters for making future predictions. Since ML involves many independent operations, it’s ideal for parallel computing. In this lecture, Pedro Ojeda will introduce the fundamentals of parallel computing and explore its connection to Artificial Intelligence applications. 
 
"Citizen science" from Wikipedia - Nadina Hamsaiyni Venkatesh
"Citizen science" from Wikipedia: "(similar to community science, crowd science, crowd-sourced science, civic science, participatory monitoring, or volunteer monitoring) is research conducted with participation from the general public, or nonprofessional researchers or participants for science, social science and many other disciplines."
In this lecture, we discuss how to run a citizen science project, and how to turn pedagogical model testing into a citizen science project. We also hold a mini hands-on workshop on citizen science projects for students.

15. Ungas mående
Aula Nordica

Föreläsningen ges på plats och livesänds. Vill du följa livesändningen digitalt krävs ingen anmälan. Önskar du delta i Aula Nordica ska du anmäla dig. Länk till livesändningen kommer ligga på den här hemsidan.

Ungas hälsa, relationer och sexliv – vad behöver skolan veta för att möta unga? - Klara Abrahamsson och Maria Stefansson
Information kommer inom kort.
 
Motiverande samtal som metod för att utveckla lärares relationella kompetens - Martina Jordan
Läraryrket har många utmanande uppgifter som ställer krav på relationskompetens. Motiverande samtal kan vara ett sätt för lärare att bemöta och motivera den mångfald av elever de möter i skolan. Under det första passet berättar Martina Jordan om sin forskning om lärares tillämpning och implementering av motiverande samtal i grundskolan. Under det andra passet genomförs en workshop där du och dina kolleger under enkla former får testa på metoden.
14:00
Paus

Parallella spår 14.30 - 16.00

16. Lycka
Aula Nordica

Föreläsningen ges på plats och livesänds. Vill du följa livesändningen digitalt krävs ingen anmälan. Önskar du delta i Aula Nordica ska du anmäla dig. Länk till livesändningen kommer ligga på den här hemsidan.

”Vad är lycka och varför är det viktigt?”
- Filip Fors Connolly och Per Algander
Alla vill vi väl vara lyckliga, men vad är lycka? Och hur viktigt är det att vara lycklig? Inom modern lyckoforskning betonas den subjektiva upplevelsen när det gäller hur lycka definieras, men hur lycklig någon är beror även på samhälleliga faktorer. Filip Fors Connolly (docent i sociologi) ger en översikt över den samtida lyckoforskningen från ett sociologiskt och psykologiskt perspektiv, och hur individuella och samhälleliga faktorer kan påverka hur lycklig någon är samt vilka möjligheter vi har att mäta lycka. Per Algander (lektor i filosofi) diskuterar lycka utifrån ett etiskt perspektiv och olika möjligheter samt problem med att använda lycka som en etisk måttstock.

17. Ungas mående
Nat.D.200

OBS!
Det är obligatoriskt att delta i föreläsning nr 15 12.30-14.00 i Aula Nordica för att delta i denna workshop
Motiverande samtal som metod för att utveckla lärares relationella kompetens - Martina JordanFredrik Hedman och Johannes Dock

Föreläsning

Läraryrket har många utmanande uppgifter som ställer krav på relationskompetens. Motiverande samtal kan vara ett sätt för lärare att bemöta och motivera den mångfald av elever de möter i skolan. Under det första passet berättar Martina Jordan om sin forskning om lärares tillämpning och implementering av motiverande samtal i grundskolan. Under det andra passet genomförs en workshop där du och dina kolleger under enkla former får testa på metoden.

Workshop
Läraryrket har många utmanande uppgifter som ställer krav på relationskompetens. Motiverande samtal kan vara ett sätt för lärare att bemöta och motivera den mångfald av elever de möter i skolan. Under det första passet i Aula Nordica den 28/10 kl. 1315-1400 berättar Martina Jordan om sin forskning om lärares tillämpning och implementering av motiverande samtal i grundskolan. Under denna workshop får du och dina kollegor under enkla former testa på metoden.
18. Källkritik
En workshop för högstadie- och gymnasielärare
Källkritik & journalistik – så lär du elever orientera på nätet på egen hand. - Ida Thellberg 
I en tid när ”fråga AI” är den snabbaste vägen till svar är det inte konstigt att elever väljer den vägen. Men hur bra information får de egentligen? Och vad händer om AI ligger nere, eller plötsligt börjar ge svar i syfte att påverka användare?I denna föreläsning och workshop får du lära dig hur journalister gör för att få fram korrekt information, och hur du som lärare kan lära elever att frivilligt välja den krångliga vägen i stället för AI:s krattade manege.
19. Klimat
Nat.D.280
OBS! 14.30-15:30
Kulturella perspektiv på klimat - Matilda Marshall 
Hur förstår och lever vi människor med väder och klimat? Vilka konsekvenser får detta när klimatet blir allt varmare? I denna föreläsning tar vi oss an väder och klimat från humanistiska och samhällsvetenskapliga perspektiv för att diskutera varför klimatfrågan både berör och upprör. Detta för att visa hur frågor om klimatförändringar kan beröras i flera skolämnen.
20. Matematikdidaktik 
Nat.D.400
Hur snabbt vänjer sig ögonen vid matematik? - Mathias Norqvist
En stor del av matematikundervisningen består av att lösa uppgifter. Dessa kan vara av olika karaktär och i vår studie undersöker vi hur elever läser och löser uppgifter av olika typ och hur uppgifternas design påverkar. Med hjälp av ögonrörelsemätningar kan vi se trender i vilken information elever väljer att fokusera på när de löser en serie liknande uppgifter. Det visar sig att uppgiftsdesign spelar roll och vi diskuterar hur det kan påverka elevernas lärande. Föreläsningen beskriver kort bakgrunden till studien och implikationerna av resultatet.
 
Matematiska uttrycksformer i läromedel - hur samspel mellan ord, symboler och bilder kan stötta elevers lärande -  Magnus ÖsterholmHelena Johansson och Malin Norberg
Läromedel har en viktig roll i matematikundervisningen och utbudet av läromedel är stort. Ansvaret för att granska läromedel ligger på lärarna, vilket är en omfattande arbetsuppgift. Att utgå från olika uttrycksformer såsom ord, symboler och bilder är centralt i matematikundervisning. Detta kan beskrivas som multimodalitet. Med ett multimodalt perspektiv synliggörs alla olika uttrycksformer som används i undervisningen och perspektivet bidrar med verktyg för planering, genomförande och utvärdering. Vi kommer att presentera och diskutera hur läromedel kan granskas och anpassas för att utgöra bra stöd för elevers lärande. Under passet kommer vi tillsammans att analysera olika läromedel. Tag därför gärna med dig ett eget läromedel. Läromedel kommer dock även att finnas att låna.
21. AI i undervisningen
Nat.D.410
Att undervisa i samspel med AI – Utmaningar, möjligheter och en framtid vi formar tillsammans - Thomas Mejtoft
Artificiell intelligens (AI) har på kort tid blivit en självklar del av vår vardag och även utbildningssystemet. Under detta pass diskuterar vi de möjligheter och utmaningar som AI innebär för utbildning och lärande.

Hur vet vi vad som är ett "ärligt" arbete i en värld där ett knapptryck kan generera en hel uppsats? Och hur rustar vi våra elever för en arbetsmarknad där AI både är samarbetspartner och konkurrent? AI utmanar inte bara våra undervisningsformer, det påverkar också värdegrundsarbetet, våra bedömningsprinciper och relationen mellan elev och lärare.

Föreläsningen är inte en teknisk genomgång av hur AI fungerar, utan en inbjudan till gemensam reflektion kring hur vi vill använda tekniken i skolan. Det handlar både om färdigheter och förståelse, om att forma medvetna medborgare som kan orientera sig i ett samhälle där gränsen mellan människa och maskin blir allt mer flytande.

22. Skolledare
ULED Triple Helix

Föreläsningen ges på plats och via zoom (anmälan är obligatorisk för båda alternativen). Länk till zoom får du via mejl.

Likvärdig bedömning och betygsättning - rektorer och lärare i tvärprofessionell samverkan - Elin Stark och Magnus Larsson

För skolledare kan det vara en utmaning att leda arbetet med bedömning och betygssättning. Det finns en potentiell spänning mellan rektors ansvar och lärares mandat, där rektor är ansvarig för att säkerställa rättvis och likvärdig bedömning och betygssättning samtidigt som lärares mandat och professionella omdöme väger tungt. Rektors direkta befogenheter ligger främst i att främja och att följa upp arbetet, vilken kan innebära inslag av både kontroll och tillit. I denna presentation beskrivs hur detta kan ta sig uttryck i ledarskapspraktiker kopplade till bedömning och betygssättning. Vi diskuterar även hur tillitsfulla relationer mellan lärare och rektorer kan byggas, så att lärare ser rektorer som ett stöd och inte en kontrollinstans. 

Ingår i ”Skolledarspåret” som riktar sig till skolledare på olika nivåer i skolans styrkedja såsom rektorer, biträdande rektorer, lärarledare (t ex förstelärare). Vi riktar oss även till ledarpositioner på förvaltningsnivå eller jämförbar nivå för enskilda huvudmän.
23. Språk | Franska
Nat.D.210
Micro-récits : textes pour la classe de français - Malin Isaksson
Kort introduktion om mikro-korta berättelser och deras för- och nackdelar i klassrumssammanhang, följd av litterär verkstad kring några mikro-berättelser. Fokus på konkreta undervisningstips och idéutbyten plus tips om var man hittar användbara texter på franska. Språk: franska, med spår av svenska.
24. Språk | Tyska
Nat.D.220
Mehrsprachigkeit und Deutschunterricht - Ingela Valfridsson

Alle Schüler und Schülerinnen, die in Schweden Deutsch lernen, sind mehrsprachig. Wie kann das zum Deutschlernen beitragen?

Der wachsende Rechtsextremismus - Bettina Jobin
Rechtsextreme zielen im Internet verstärkt auf ein junges Publikum. Wie können wir solches Gedankengut erkennen und wie können wir ihm im Unterricht begegnen?
25. Språk
Nat.D.250
Workshop
Flerspråkighet och inkluderande undervisning: utmaningar och möjligheter - Mai Trang Vu och Natalia Ringblom
Workshopen utforskar hur flerspråkighet och inkluderande undervisning kan stödja lärande i dagens mångfaldiga och multikulturella skola. Vi fokuserar på flerspråkiga pedagogiker, pedagogisk translanguaging, inkludering (inclusivity) och normkritisk undervisning (anti-bias education), samt hur dessa begrepp kan integreras meningsfullt i den dagliga undervisningen. Deltagarna kommer även att diskutera vanliga utmaningar i klassrummet och undersöka praktiska metoder för att bemöta dem.
26. Historia
Galaxen
Aktuell historieforskning vid Umeå Universitet

Kom och ta del av vad UmU-historikerna hittat i källorna! En rad kortare presentationer ges som inbjuder till samtal för att inspirera lärares undervisning och studenters/elevers fördjupningsarbeten. Med fokus på de breda folklagrens historia synliggörs hur individer och grupper har både påverkat och påverkats av kulturella, politiska och ideologiska samhällsprocesser i historisk tid fram till idag (mer info här).

Lärares uppkomst som kollektiv aktör i Sverige 1838–1880 - Martin Andersson

Lärare och deras fackföreningar har i modern tid varit en kollektiv aktör som påverkat både utbildningsdebatt och skolpolitik. Presentationen beskriver hur folkskollärare trädde fram som kollektiv aktör under 1800-talet samt hur deras föreningskultur, strategier och handlingsformer förändrades.

”’Kultur’: ett multifunktionellt begrepp i svenska historieämnesplaner 1965–2025” - Josefine Juto

”Interkulturell” undervisning, ”kulturarv” och ”mångkultur” är mångtydiga begrepp som har diskuterats inom både forskning och offentlig debatt. Kulturbegreppets användning och innebörd i historieämnets kurs- och ämnesplaner synliggörs och jämförs under presentationen. 

Sinnessjukvård under folkhemstid: Samhällets syn och interners erfarenheter - Tove Ljuslinder

Ledartexter ur svensk dagspress 1939–1949 i kombination med en unik brevsamling från intagna på olika mentalanstalter i Sverige belyser hur samhället och läkarkåren såg på sinnessjukvården samt hur den upplevdes av personer som internerades.

Lokalt och nationellt i politisk historia - Isak Törnqvist

Både i Sverige och utomlands domineras politisk historia av nationella aktörer och storstadsnarrativ medan lokalsamhället ofta glöms bort. Genom att integrera lokala perspektiv på arbetarrörelsens utveckling under tidigt 1900-tal fördjupar presentationen förståelsen för hur det svenska samhället har påverkats av gräsrotsimpulser.

”Antingen eller? Samarbete och kollaboration med den tyska ockupationsmakten i Trondheim 1940–45” - Martin Hårdstedt

Ockupationen av Norge innebar svåra val för alla norrmän i förhållande till den tyska ockupationsmakten och de norska nazisterna. Omkring 10% av invånarna i Trondheim dömdes för kollaboration och landsförräderi efter kriget. Hur och varför blev vissa norrmän kollaboratörer?

Historieämnet och mångfalden – en komplex historia - Simon Lundberg

Dagens klassrum möts elever med migrationsbakgrund från olika etniska, religiösa och språkliga kulturer. Att det innebär särskilda didaktiska överväganden framgår av presentationen som sätter lärares syn på historieundervisningen i relation till deras uppfattningar om klassrummens mångfald.

Victor Vinde rapporterar om Nordkorea - Jacob Stridsman
År 1969 besökte den kände svenske journalisten Victor Vinde som första västjournalist Nordkorea. Vid hemkomsten rapporterade han utförligt om besöket i dagspressen och på TV (exempelvis ”Brännpunkt”). I presentationen diskuteras vilken bild av Nordkorea som gavs. 
27. SO
Nat.D.300
Ungdomar, främlingsfientlighet och skolan - Mikael Hjerm
Föreläsningen handlar om främlingsfientlighet bland unga människor. Den sammanfattar både min egen och andras forskning om främlingsfientlighet med betoning på betydelsen av skola, familj och vänner.  
Den berör frågor som: ökar främlingsfientligheten? Kan vi med aktiva medel motverka den? Hur gör vi i så fall det? Vad är skolans roll?

28. Kognitionsvetenskap
Nat.D.346 

Föreläsningen ges på plats och via zoom (anmälan är obligatorisk för båda alternativen). Länk till zoom får du via mejl.

Praktiknära skolforskning på kognitionsvetenskaplig grund: testbaserat lärande i matematikundervisning - Linnea Karlsson Wirebring
Inom kognitionsvetenskaplig forskning framhålls en pedagogisk lärandemetod för begreppsinlärning som bygger på upprepad minnesframplockning, s.k. testbaserat lärande eller ”retrieval practice” (RP). Linnea kommer i sitt föredrag att prata om ett praktiknära skolforskningsprojekt (ULF) där man i nära samarbete med lärare i matematik i årskurs 5 implementerat och utvärderat effekten av RP i matematikundervisning. Kan RP stärka grundskoleelevers kunskap om matematiska begrepp och gynna deras begreppsförmåga?
16.00
Slut för dagen